Din multe puncte de vedere, monoposturile de Formula 1 sunt printre cele mai impresionante mașini de pe planetă. În primul rând, datorită performanțelor tehnice.
Cu motoare ce dezvoltă în jur de 1.000 CP, o greutate ce nu depășește 800 kg și o aerodinamică foarte eficientă, aceste monoposturi au o dinamică fenomenală. Iată de ce ele nu se pot compara cu automobilele de serie, nici măcar cu supercar-urile.
Spre deosebire de un automobil de stradă, chiar și de o mașină sport, la un monopost de Formula 1, poziția la volan este inedită. Puțini știu, de pildă, că un pilot de Formula 1 are picioarele ridicate aproape la nivelul capului.
Practic, poziția de conducere în F1 nu are nimic de-a face cu cea dintr-un automobil clasic. Poziția corpului este ușor aplecată pe spate, cu pelvisul mai jos și genunchii aproape la nivelul gâtului (vezi imaginea de mai jos).
Pentru cei neinițiați, această poziție dă impresia că abia se poate vedea calea de rulare, deoarce câmpul vizual pare limitat. Și asta pentru că șezutul atât de jos este de-a dreptul derutant pentru un șofer obișnuit.
Un alt detaliu specific unui monopost este acela că, la fel ca în karting, fiecare picior poate apăsa o singură pedală: dreptul accelerația și stângul frâna. Prin urmare, este imposibil să frânezi cu piciorul drept, ca într-o mașină clasică.
în fine, locul destinat pilotului este conceput ca o celulă de securitate, care trebuie să reziste la cele mai mari forțe de impact. Spațiul din cockpit este atât de mic încât proiectarea lui se face „ca la croitor”, adică pe măsura pilotului, iar accesul și evacuarea pilotului nu se pot face fără demontarea volanului.