Luna iulie a consemnat o neașteptată scădere a vânzărilor de automobile electrificate (cele 100% electrice și hibrid plug-in), pe mai multe piețe europene. Cele mai importante scăderi au fost în Italia, Germania și Regatul Unit.
Scăderea surprinde pentru că vine într-un context favorabil acestui tip de propulsie. La momentul actual toți producătorii de automobile au în ofertă modele electrice, infrastructura de încărcare progresează iar majoritatea țărilor europene implementează politici de stimulare a vânzărilor de vehicule electrice.
Suficiente motive, așadar, pentru ca piața europeană de electrice să progreseze. Cum de altfel s-a și întâmplat în primul trimestru din 2022, când vânzările de modele electrice au înregistrat o creștere frumoasă, de 59% față de perioada similară a anului precedent.
Însă, în mod surprinzător, vânzările au încetinit în al doilea trimestru, pe parcursul căruia ritmul de creștere a fost de doar 10%. Mai rău chiar, s-au consemnat și scăderi în anumite țări, în iunie: -1,9% în Italia, -3,5% în Germania sau chiar -10,6% în Norvegia.
A urmat o scădere mai însemnată în iulie 2022, potrivit datelor publicate pe portalul web EV Volume: -7% în Elveția, -8% în Germania, -13% în Regatul Unit, -25% în Italia și chiar -33% în Norvegia. În ultimele două cazuri, declinul a fost chiar peste media cu care a scăzut piața auto în general, pe respectivele piețe.
Per total, în Europa scăderea a fost de -6% în iulie. Reamintim, este vorba de vânzările de vehicule electrificate – BEV (100% electric) și PHEV (hibrid plug-in).
Nu trebuie uitat că cifrele EV Volume trebuie puse într-o anumită perspectivă! Ele includ acum și vânzările de PHEV, care sunt practic condamnate să scadă în următorii ani, în favoarea celor BEV. Așadar, există în mod cert o încetinire a vânzărilor de vehicule electrificate, în anumite țări.
Pe de altă parte, se pune întrebarea în ce măsură scăderea este legată de schimbarea politicilor de stimulente fiscale, ca în Norvegia. O altă ipoteză leagă acest recul al vânzărilor de penuria de piese, care afectează și mașinile electrice și perturbă livrările. În fine, un alt motiv ar putea fi prețul tot mai ridicat al automobilelor, inclusiv al celor electrice.
Va fi interesant de urmărit evoluția pieței până la sfârșitul anului, perioadă în care, probabil, vom avea și unele posibile răspunsuri la aceste dileme.