Ultima serie de rezultate publicate de Euro NCAP anul acesta vizează nu mai puțin de 14 modele de automobile, unele testate în premieră, iar altele aflate la reevaluare. Este vorba de binecunoscutele ratinguri ale organismului european specializat în teste de impact și alte aspecte legate de siguranță.
Deloc surprinzător, majoritatea modelelor testate au reușit să obțină punctajul maxim de cinci stele. Totuși, trei dintre ele au luat ”doar”: Peugeot 408, Ford Puma și Volkswagen Touran.
Reflectând diversitatea vehiculelor testate în 2022, această serie de teste a inclus trei modele chinezești, automobile familiale, supermini, off-road, monovolume, pick-up-uri, dar și patru vehicule premium, printre care și luxosul american Lucid Air.
Laureatele aceste serii sunt Ford Ranger, Lexus RX (care reușește un rezultat exemplar), Mercedes GLC, Chery Omodas și Maxus Mifa 9 (două modele chinezești care sunt pe cale să intre pe piața de pe Bătrânul Continent), Land Rover Discovery Sport, Volkswagen Amarok, Volkswagen ID.Buzz, Skoda Octavia, Lucid Air (care ajunge, în sfârșit, în Europa) și deja celebrul MG4 (SUV 100% electric cu un raport preț-performanță de-a dreptul agresiv).
Dintre cele trei modele cu patru stele, două sunt mai vechi, reevaluate: Ford Puma și Volkswagen Touran. În schimb, noul Peugeot 408, la fel ca majoritatea modelelor compacte din fostul grup PSA, ratează calificativul maxim din cauza rezultatelor mediocre la capitolul sisteme de asistenţă la conducere.
În ceea ce privește clasamentul anului 2022 întocmit în funcție de rezultatele obținute, acesta este dominat de modelele Tesla. Cel mai bun scor revine SUV-ului Model Y, care este urmat de sedanul Model S.
Lexus NX a reușit o ascesiune frumoasă, până pe podium, iar cea mai bună clasare pentru un model ”made in China” este obținută de marele Wey Coffee 01, aflat pe un onorant loc șase între cele mai sigure modele, conform standardelor Euro NCAP.
Poziționat în segmentul premium și bine garnisit cu cea mai recentă tehnologie de siguranță, Lucid Air se constituie într-una dintre cele mai spectaculoase noutăți de pe piața europeană. Dar Lucid, un brand american, este o excepție într-un an care a fost remarcabil prin numărul de noi mărci chineze, care au declanșat astfel debarcarea în Europa.
Chery atacă în forță cu OMODA5, un mic off-road, iar Maxus de la SAIC introduce monovolumul MIFA 9, ambele de cinci stele. MG, un alt brand de la SAIC, își continuă noul parcurs de succes cu un rating de siguranță de top pentru familiala electrică MG 4.
„2022 a fost unul dintre cei mai aglomerați ani pentru Euro NCAP, în care am văzut o mulțime de noi producători și de noi tehnologii. Este clar că și consumatorii europeni așteaptă în continuare cele mai înalte niveluri de siguranță, dar și că o bună evaluare Euro NCAP este văzută de producătorii de automobile ca fiind esențială pentru succesul lor pe piața europeană. La 25 de ani de la înființare, Euro NCAP continuă să se îndrepte spre niveluri tot mai ridicate de siguranță, iar protocoalele noastre pentru 2023 vor aduce noi provocări pentru industria auto”.
Michiel van Ratingen, secretar general Euro NCAP
Trebuie spus că aceasta a fost ultima serie de evaluări după criteriile din 2022, urmând ca protocolul de testare să fie actualizat în curând.
Sursa: Euro NCAP