Per ansamblu, piața auto europeană a înregistrat în 2023 cele mai slabe cifre din ultimele trei decenii. În ciuda acestui context nefavorabil, sunt și segmente care înregistrează creșteri constante și afișează perspective promițătoare.
De câțiva ani, categoria modelelor 100% electrice doboară record după record, în contrast cu restul pieței.
Anul trecut, motorizările pe benzină au avut o scădere de 13% la nivelul UE, de la 3,86 milioane la 3,37 milioane de unități. La diesel, scăderea a fost și mai abruptă, de 20%, de la 1,89 milioane la 1,52 milioane.
Și totuși anul 2022 a fost primul în care înmatriculările de automobile electrice în Uniunea Europeană au depășit un milion de unități. Creșterea acestei categorii a fost de 28% (1,12 milioane de unități, de la 877.000), în comparație cu 2021.
Astfel, cota de piață a modelelor electrice a ajuns anul trecut la cifra record de 12,1% (de la 9,1% în 2021), la nivelul UE. Asta în timp ce propulsia pe benzină au scăzut la 36,4%, iar cea diesel la 16,4%.
Și în România electricele au stabilit anul trecut noi recorduri, cu peste 11.600 de unități înmatriculate, în creștere de 83%.
Statisticile indică, așadar, un fenomen implacabil, pe care puțini, chiar și dintre cei implicați direct în domeniul auto, îl conștientizează la adevărata anvergură – publicul este pe cale să renunțe la propulsia termică și devine din ce în ce mai interesat de cea pur electrică.
Iar potrivit ultimelor cifre publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), dacă adunăm volumele realizate de modelele cu emisii zero (BEV) cu cele ale hibrizilor plug-in (PHEV), ajungem la 21,5%. Aproape la fel de mult cât volumul realizat de hibrizii simpli (HEV), 22,6% în 2022 (față de 19,8% în 2021).
Colcluzia este evidentă: cu o cotă de 44,1%, categoria modelelor electrificate este pe cale să devină lider pe piața automobilelor noi din UE. Iar în condițiile actuale, în care modelele 100% electrice sunt susținute prin politici de prețuri din ce în ce mai agresive, însoțite de prime acordate la achiziție, numărul lor s-ar putea să fie peste cel al versiunilor diesel, anul acesta.