Volkswagen este liderul pieței auto europene și în segmentul modelelor electrificate. Constructorul german a vândut cel mai mare volum, în timp ce Tesla Model Y a fost cel mai bine vândut model electric cu baterie (BEV) la nivel continental.
Înmatriculările de automobile 100% electrice au crescut anul trecut cu 29%, comparativ cu 2021, conform datelor centralizate de Jato, iar sedanul familial Model 3 și SUV-ul Model Y continuă să se vândă foarte bine, mai ales după ce prețurile lor de vânzare au scăzut semnificativ în ultima perioadă.
Cele două modele au propulsat Tesla printre cele mai vândute mărci de automobile electrice de pe Vechiul Continent. Cu toate acestea, cel mai mare vânzător din Europa a fost anul trecut Volkswagen, atât în cazul modelelor BEV, cât și în ceal al celor PHEV (hibrizi plug-in).
Cu 349.147 de vehicule cu emisii zero vândute (în creștere cu 15% față de 2021), Volkswagen a fost anul trecut peste Tesla, care a reușit 232.018 de exemplare pe Bătrânul Continent și a înregistrat un salt spectaculos, de 38%. Stellantis este pe locul al treilea, cu 230.383 de mașini full electrice .
Având în vedere evoluția Tesla, este de așteptat ca producătorul american să preia conducerea în clasamentul volumelor de anul acesta, deși sunt așteptate creșteri ale vânzărilor de modele electrice și la Volkswagen.
Tot conform cifrelor publicate de Jato, Grupul Volkswagen este lider și la vehiculele hibride plug-in. Însă cifrele de aici ne dau de înțeles că această tehnologie are mult mai puțin avânt, comparativ cu propulsia 100% electrică. Volkswagen a avut o scădere cu 21%, iar celelalte nume mari de pe piață au înregistrat creșteri mai puțin semnificative, comparativ cu segmentul BEV.
Anul 2022 a marcat un record de înmatriculări pentru vehiculele electrificate (BEV, PHEV, EREV, FCEV) pe piața europeană, cu 2,59 milioane de unități. Creșterea anuală a fost de 15%, iar comparativ cu 2020 este de 92%! units. Față de perioada dinaintea pandemiei, cota de piață a crescut de la 3,6% în 2019, la 23% anul trecut, cu volume în creștere cu 362%!
Anul trecut, modelele electrice cu baterie și-au adjudecat 60% din totalul înmatriculărilor de automobile electrificate din Europa, în timp ce hibrizii plug-in au scăzut ușor. Creșterea categoriei BEV din ultimul an, de 29%, până la 1,56 milioane de unități, este un nou record pentru piața continentală.
Practic, la fiecare 100 de automobile care au intrat în circulație anul trecut, 14 au avut propulsie full electrică. Țările în care cota de piață a acestora este consistentă sunt Norvegia (79%), Suedia (33%), Țările de Jos (23%) și Danemarca (21%).
Volkswagen Group a fost anul trecut liderul pieței BEV, cu 349.200 de unități înmatriculate și o cotă de piață de 22,4%. Cele mai vândute modele au fost SUv-urile ID și compacta Cupra Born. Grupul german nu a reușit să câștige o cotă de piață mai consistentă din cauza performanțelor dezamăgitoare cu modelul ID.3 și opririi producției pentru e-Up.
Volkswagen a pierdut anul trecut aproape 3 puncte cotă de piață în fața rivalilor Tesla, Stellantis, BMW Group, Geely Group și mai multor producători chinezi. În ciuda unei scăderi de 35% înregistrate cu Model 3 – cel mai bine vândut BEV din Europa, în 2021 – Tesla a înregistrat o creștere a volumului cu 38%. Acest salt se explică prin cererea puternică pentru Model Y, care a fost lider pe nouă piețe europene.
Stellantis a câștigat cotă de piață datorită modelelor Fiat 500 și Opel/Vauxhall Mokka, în timp ce volumele Grupului BWM au crescut cu 75% grație cererii puternice pentru modelele i4 și iX. Dintre producătorii de automobile din China care operează în Europa, MG a reprezentat majoritatea înmatriculărilor de vehicule noi (80%), cu o creștere de 111%, la 49.200 de unități.
În timp ce Ford Kuga este lider la PHEV, topul modelelor BEV este dominat de Tesla, cu Model Y și Model 3. Succesul înregistrat de Model Y este în detrimentul sedanului Model 3, în ton cu popularitatea tot mai mare a SUV-urilor, care au reprezentat 51% din totalul înmatriculărilor BEV. Aceeași tendință se observă și la Volkswagen, cu ID.3 (hatchback, -24%) și ID.4 (SUV, +23%).
Remarcabilă a fost și creșterea de 76% a micromodelului Dacia Spring, care a reușit astfel să se claseze pe un onorant loc 7 la nivel continental. Apropo de modele BEV, dintre noutățile care au reușit cifre consistente merită amintite aici și Renault Megane (32.600 unități) Cupra Born (32.400), BMWi4 (25.500) și Volkswagen ID.5 (21.100).
Sursa: Jato