Sumele consistente cu care sunt plătiți oamenii din vârful industriei auto au constituit mereu prilej de discuții. Salariul foarte mare al președintelui Stellantis, Carlos Tavares, a alimentat, în ultima perioadă, controversele pe această temă.
La scurt timp după a fost anunțată și leafa președintelui Renault, Luca de Meo. Inevitabila comparație are o concluzie limpede: șeful de la Renault câștigă mult mai puțin decât cel al lui Stellantis.
Desigur, Stellantis a înregistrat rezultate economice excelente, ceea ce îl ajută pe Tavares să justifice nivelul acestei remunerații de 23,5 milioane de euro pentru anul 2022, care îi va permite să rămână cel mai bine plătit șef din CAC40 (indicele bursier al pieței de capital din Franța, alcătuit din cele mai mari 40 de companii tranzacționate la Bursa de la Paris) și chiar din industria auto la nivel global.
De la fuziunea grupurilor PSA și FCA, la începutul anului 2021, Carlos Tavares conduce noua entitate formată din mărci franceze, germane, italiene și americane. Stellantis a raportat rezultate excelente în 2022, cu o cifră de afaceri de aproape 180 de miliarde de euro și un profit de 16,8 miliarde de euro. Așadar, din punct de vedere financiar, totul merge bine.
Anul trecut, Carlos Tavares a încasat aproximativ 14,9 milioane de euro, fără a lua în calcul acțiunile oferite drept recompensă. Pentru exercițiul financiar 2022, acest salariu ajunge la 23,5 milioane de euro, potrivit publicației Le Figaro. Un purtător de cuvânt Stellantis a precizat că această remunerație este dependentă în proporție de 91% de rezultatele companiei și „aliniată cu cea a colegilor săi”.
Reamintim, Stellantis a plătit două miliarde de euro bonusuri pentru angajații francezi ai grupului, făcând posibilă acordarea unei prime nete de 3.882 de euro pentru fiecare dintre aceștia.
La scurt timp după, în presă au apărut și informațiile referitoare la câștigurile salariale ale președintelui Renault, Luca de Meo. Acesta câștigă mult mai puțin decât omologul său de la Stellantis.
Chiar dacă i s-a mărit salariul cu 35% în 2022, Luca de Meo rămâne departe de Carlos Tavares. El a câștigat anul trecut ”doar” 3,2 milioane de euro.
Misiunea lui Luca de Meo este de a redresa Grupul Renault după anii dificili de după arestarea fostului CEO, Carlos Ghosn. Mai are de lucrat pentru a face din Renault un grup profitabil, dar lucrurile deja se îmbunătățesc, iar după exercițiul financiar 2022 sunt de așteptat rezultate încurajatoare. Argumente suficiente pentru a justifica creșterea salariului său, în contul ultimului an.
Astfel, în 2022 salariul lui Luca de Meo a ajuns la 3,2 milioane de euro, cu o parte fixă brută de 1,3 milioane de euro și o parte variabilă de 1,88 milioane de euro, legată de rezultate. În 2021, salariul a fost de 3,28 milioane de euro, însă în ultimul an a beneficiat și de 75.000 de acțiuni de performanță, evaluate la 1,06 milioane de euro, pe lângă alte bonusuri. Deși nu va putea primi imediat aceste plăți suplimentare, ele îi aduc compensația totală la 4,5 milioane de euro, o creștere de 35% față de cea primită în 2021.
O remunerație frumoasă, dar care rămâne foarte departe de cea a lui Carlos Tavares. Cum spuneam, cele 23,5 milioane de euro încasate în contul anului 2022 îl propulsează pe acesta în vârful celor mai bine plătiți șefi din industria auto, la nivel mondial.