Odată cu lansarea lui Prius, în 1997, cel mai mare producător de automobile din lume făcea o alegere strategică. Astfel, până mai ieri, Toyota a favorizat mașinile hibride, mai degrabă decât vehiculele 100% electrice.
Deși a fost reticentă la ideea de mobilitate 100% electrică, sub impulsul noului său șef, Koji Sato, Toyota are acum ambiții tot mai mari în privința modelelor cu „zero emisii”. Astfel, liderul mondial face acum o schimbare strategică majoră, într-un interval de timp foarte scurt.
Noile obiective, în perspectiva anului 2030, vizează o producție anuală de un milion de automobile electrice pentru Lexus, respectiv 3,5 milioane pentru marca Toyota. O performanță destul de ambițioasă, având în vedere că anul trecut compania a vândut doar 25.000 de unități 100% electrice cu baterii (BEV).
Deși a fost un pionier în tehnologia hibridă, gigantul japonez a fost prins pe picior greșit în privința trecerii la propulsia pur electrică. Începând din 1997 a contribuit decisiv la democratizarea hibrizilor în întreaga lume, dar acum oferta Toyota în segmentul modelelor BEV este destul de slabă.
Toyota contesta până acum strategiile implementate în privința electrificării și susținea că mașinile hibride sunt mai ecologice decât cele electrice. Directorul de cercetare de la Toyota, Gill Pratt, nu ezita să afirme recent că ar fi mai benefic pentru planetă, având în vedere starea actuală a resurselor disponibile în lume, să se vândă maximum posibil de automobile hibride, mai degrabă decât cele 100% electrice.
Desigur, îl putem bănui pe Pratt că milita pentru propriile interese, având în vedere că tehnologia hibridului simplu, utilizată de Toyota, se impusese până acum ca principală tehnologie de electrificare în Europa și Statele Unite. Pratt mergea mai departe, atunci când contesta electrificarea completă: „Timpul va arăta că punctul nostru de vedere asupra acestei chestiuni este cel corect. Într-un fel sau altul, vom ajunge cu o mare diversitate de tipuri de motoare care vor coabita pe planetă”.
Dar Toyota nu închide ușa electrificării, ba chiar lucrează la o nouă platformă electrică, ultra-eficientă. Anul trecut a dezvăluit 16 concepte, iar ofensiva se va accelera în următorii trei ani, când portofoliul de modele 100% electrice Toyota și Lexus ar urma să fie extins cu zece modele. Vor utiliza noua platformă, dar mai ales e-TNGA (ca la SUV-ul bZ4x, primul BEV Toyota), aceasta din urmă servind drept bază pentru o gamă largă de modele destinate pieței europene și celei nord-americane, de la sedanuri la SUV-uri.
În cadrul conferinței de presă de presă care a marcat oficial preluarea funcției de CEO al grupului, Koji Sato a fost foarte clar: „Mesajul principal este: să schimbăm viitorul automobilului. (…) Așa trebuie să evoluăm. O evoluție care include modele BEV, dar și pe hidrogen și bineînțeles hibrizi (reîncărcabili sau nu), care ar reprezenta un vector de profit mai bun decât modelele termice.
Obiectivul Toyota este ca, până în 2035, întreaga gamă vândută la nivel mondial să fie cu 50% mai puțin poluantă, comparativ cu cea livrată în 2019. O schimbare surprinzătoare, totuși, pentru o companie care până acum a fost mai mult decât precaută în privința automobilelor electricele. Akio Toyoda, CEO al grupului din 2009 și nepot al fondatorului, nu și-a ascuns niciodată scepticismul față de automobilele electricele. Nu mai departe de anul trecut, el declara: „Oamenii care lucrează în industria auto fac parte dintr-o majoritate tăcută, ce pune la îndoială relevanța de a considera mașinile electrice ca singura opțiune. Ei văd că aceasta este o tendință de bază, așa că nici măcar nu îndrăznesc să vorbească despre asta în mod public. Dar răspunsul corect este încă neclar, așa că nu trebuie să ne limităm la o singură opțiune de tehnologie”.
Pentru a justifica schimbarea de abordare, unul dintre responsabilii de top de la Toyota invocă o viziune pragmatică: „S-ar putea să credeți că am întârziat, dar pentru noi a fost doar o chestiune de timp. Dacă vrem să producem 1,5 milioane de automobile dar nu există baterii, nu putem produce. În mod clar, prin urmare, numărul de baterii este cel care determină producția”.
O producție care de acum încolo va crește considerabil, având în vedere investițiile programate în această direcție. Soluția pentru piața auto de mâine va fi cu certitudine cea electrică, cel puțin pe piețele mature precum Europa. O spune acum chiar numărul 1 mondial din această industrie!
CITEȘTE ȘI:
● Toyota, lider mondial pentru al treilea an consecutiv
● Schimbările de la vârful Toyota ar trebui să accelereze ritmul electrificării
● Președintele Toyota nu crede că propulsia electrică este soluția bună la toate