Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), explozia cererii pentru automobilele electrice ar trebui să ducă la o scădere spectaculoasă a prețurilor acestora. În ultimul său raport referitor la electrificare, agenția avansează mai multe cifre spectaculoase, inclusiv o creștere cu 35% a cererii pentru mașini electrice.
Anul trecut s-a vândut aproximativ 10 milioane de automobile cu „zero emisii”, iar această cifră ar urma să crească la 14 milioane în 2023, doar China urmând să absoarbă 60% din producție. Electricele ar reprezenta astfel 18% din din totalul vânzărilor de automobile noi la nivel mondial, față de doar 4% în 2020, astfel că IEA nu ezită să vorbească despre un adevărat „boom” al cererii.
Evaluările și prognozele se regăsesc în raportul „Global EV Outlook”, în care agenția realizează o evaluare inițială a vânzărilor de mașini electrice în întreaga lume, dar și posibile scenarii pentru următorii câțiva ani, în ceea ce privește electrificarea și lanțurile de aprovizionare și producție.
China este lider pe piața automobilelor electrice (60%), urmată de Europa (15%). și Statele Unite (8%). Mai multe țări emergente, precum India, Thailanda și Indonezia, au înregistrat în ultima perioadă cifre seminificative.
În ciuda contextului economic complicat, anul acesta se anunță chiar mai bun decât 2022. Cele 2,3 milioane de înmatriculări din primul trimestru prefigurează un total de aproximativ 14 milioane de automobile electrice vândute în întreaga lume până la sfârșitul anului. La creșterea de 35% față de anul trecut vor contribui și stimulentele fiscale pentru achiziții și creșterea prețului petrolului.
Pe termen lung, IEA estimează că în 2030 mașinile cu emisii zero vor reprezenta 35% din înmatriculările globale. China va rămâne în frunte (40%), urmată îndeaproape de Europa (25%) și Statele Unite (20%).
În 2022, cererea de baterii a crescut la 550 GWh, comparativ cu 330 GWh în 2021 (+65%). Dar producția crește în același ritm și urmează această tendință. Alternativele la litiu sunt acum mai numeroase, în special datorită noilor baterii LFP (litiu-fier-fosfat) sau celor complet lipsite de litiu, cum ar fi cele cu sodiu, aflate în prezent în faza dezvoltare.
Raportul mai arată că numărul de modele electrice disponibile în 2022 a fost de aproximativ 500, mai mult decât dublu față de cele disponibile în 2018. SUV-urile continuă să domine piața, 60% dintre modelele electrice vândute în Europa încadrându-se în această categorie.
„Vehiculele electrice aduc o transformare istorică în industria auto la nivel mondial. Tendințele la care asistăm au implicații importante pentru cererea globală de petrol. Motorul cu ardere internă a dominat mai bine de un secol, dar vehiculele electrice schimbă status quo-ul. (…) Automobilele sunt doar primul val – vor urma în curând autobuzele și camioanele electrice”.
Fatih Birol, director executiv, IEA
Potrivit IEA, mașinile alimentate cu baterii ar trebui să reprezinte 60% din vânzările din Europa și Statele Unite, până în 2030. Organizația și-a revizuit previziunile în creștere și se așteaptă la o accelerare a vânzărilor de modele verzi.
Vestea bună este că această creștere rapidă va fi însoțită de prețuri din ce în ce mai atractive. Oficialii IEA se așteaptă la o paritate de preț pentru mașinile electrice mici și mijlocii în America de Nord și pe piețele europene, undeva la mijlocul anilor 2020. Pe de altă parte, prețurile modelelor mai mari, echipate cu baterii de capacitate mărită, vor scădea mai târziu, abia în jurul anului 2030.
Sursa: IEA