În timp ce Europa a accelerat ritmul electrificării, în alte locuri de pe glob lucrurile nu merg neapărat în aceeași direcție. În Statele Unite, până de curând, automobilele electrice nu prea erau încurajate. Dar situația s-ar putea schimba mult, de acum încolo.
Datorită stimulentelor fiscale puse în aplicare de guvernul Joe Biden, în favoarea mașinilor electrice, în America de Nord au apărut mai multe proiecte de gigafabrici.
Inițial, aceste stimulente au fost foarte criticate, în special de constructori și de anumiți parteneri comerciali, inclusiv din Europa. Cu toate acestea, avantajele vor fi puse în aplicare de guvernul american, pentru a începe o tranziție energetică profundă și pentru un real impuls dat industriei auto americane.
Situația este evidențiată de studiul realizat de Clean Energy Associates, care indică faptul că America de Nord a devenit regiunea din lume cu cea mai puternică creștere în privința investițiilor în mașini electrice și în întregul ecosistem al acestora. În timp ce Europa se mișcă încet, dar sigur, odată cu construirea mai multor fabrici de baterii și demararea mai multor proiecte, de cealaltă parte a Atlanticului totul pare să meargă, din nou, mult mai repede.
Studiul Clean Energy Associates estimează o creștere cu 186% a investițiilor în bateriile pentru mașini electrice până în 2025, comparativ cifrele din 2022. Liderul mondial va rămâne China, deși cota sa de piață va scădea ușor în anii următori, în special odată cu creșterea pieței nord-americane.
Oricât de părtinitoare ar părea această analiză (Clean Energy Associates își are sediul în Denver, Colorado), ea confirmă ceea ce s-a putut vedea deja în ultimele luni. Decizia de a declara eligibile pentru stimulente doar modelele construite în Statele Unite și ale căror materii prime sunt extrase de pe pământ american sau din țări „partenere” Washingtonului, dă roade.
Deja mai mulți constructori importanți au anunțat o serie de proiecte în SUA, în anii următori. Astfel, Ford intenționează să construiască o fabrică de baterii de 35 GWh, în cooperare cu CATL, în Michigan, în timp ce Envision AESC va lucra cu BMW la o fabrică de baterii pentru modelele electrice, amplasată în Carolina de Sud.
La rândul lor, Hyundai și LG își vor uni forțele pentru a construi o fabrică de 30 GWh în Georgia, până în 2025, pentru a putea produce 300.000 de vehicule electrice pe an. În fine, Stellantis are în plan nu mai puțin de patru gigafabrici în America de Nord.