Automobilele electrice occidentale încep să piardă teren în fața concurenței din China
27.07.2023
        
Distribuie acest articol!   

Dacă în urmă cu câteva decenii se vorbea de un decalaj enorm între producătorii chinezi de automobile și cei occidentali, avantajul net fiind  de partea acestora din urmă, pe măsură ce trecerea la electromobilitate se accentuează, situația pare să se inverseze.

Este tot mai clar că, în ceea ce privește electrificarea, producătorii europeni și americani sunt în urma constructorilor chinezi.

Cu toate că producătorii europeni nu stau tocmai rău, per total, la capitolul propulsie electrică, China este deja lider în acest domeniu și pare să aibă deja un avans confortabil.

China este în prezent cea mai mare piață auto din lume, iar constructorii de aici văd în tranziția energetică o ocazie nesperată de a prelua frâiele unei industrii de mult timp aflată în mâinile europenilor și americanilor. Iată de ce producătorii occidentali ar trebui să aibă rezultate cât mai bune în China, piață pe care mărcile locale au urcat enorm în ultimii ani.

Chiar dacă pe moment încă vând bine în China, marile grupuri precum General Motors, Volkswagen, BMW sau Mercedes ar putea pierde ritmul în privința electrificării. Un risc care, în contextul actual, ar coincide cu pierderea cotelor de piață în fața constructorilor locali.

Un raport Greenpeace, citat de South China Morning Post, trage un semnal de alarmă: gigantul Volkswagen este dat ca exemplu, cu o cotă de piață ce riscă să scadă cu 3 până la 7% până în 2030. Sunt scăderi preconizate și în dreptul altor nume grele, precum GM (3-6%), Honda (2-4%) sau Toyota (1-3%).

Practic, toți cei care au întârziat să vină cu modele electrice pe piață riscă acum să piardă o cotă de piață semnificativă, chiar și după cele mai optimiste estimări.

La polul opus, constructorul chinez BYD va câștiga până la finalul acestui deceniu 4-5 puncte procentuale în privința cotei de piață. Reamintim, acest brand a vândut anul trecut 1,8 milioane de automobile electrice și hibrizi plug-in, clasându-se imediat după Tesla.

O statistică ce ar trebui să dea fiori reci multor constructori arată că 31% din automobilele noi înmatriculate în China, în primul trimestru al anului 2023, au fost complet electrice. Cu 3% peste aceeași perioadă din 2022 și mai mult decât dublu față de perioada ianuarie – martie 2021. Iar 80% dintre aceste mașini electrice provin de la producătorii chinezi!

Alături de BYD, campionii naționali se numesc Chagan, Xpeng, GAC, Geely, NIO și SAIC. Nume pe care și cumpărătorii din alte colțuri ale lumii le vor descoperi, cu siguranță, într-un viitor deloc îndepărtat. Pentru că, cel mai probabil, este doar o chestiune de timp până când rețeta chinezilor – care constă în tehnologii avansate, oferite la prețuri mici, grație costurilor de producție reduse – va da rezultate și prin alte colțuri ale lumii.

Distribuie acest articol!