China este cea mai mare piață din lume pentru automobilele electrice. Implicit este o piață cheie pentru Tesla, care la Gigafactory Shanghai asamblează în prezent Model 3 și Model Y, în mare parte producția fiind destinată vânzării locale.
Doar 40 de secunde sunt necesare pentru ca un model Tesla să fie complet asamblat pe benzile de montaj ale celebrei fabrici construite în 2019. Este una dintre cele mai mari facilități de producție ale constructorului american. Capacitatea de producție a fost triplată de-al lungul timpului, astfel că în prezent fabrica poate asambla peste 750.000 de automobile anual.
Shanghai Gigafactory dispune de un nivel avansat de automatizare pe liniile de montaj, cu zeci de brațe robotizate la fiecare dintre etapele de asamblare. Procesele de producție utilizate de Tesla reduc costurile și numărul de componente.
Tesla se remarcă prin ușurința asamblării modelelor sale. Toate au în comun, pe lângă designul relativ simplu, un interior minimalist, chiar simplificat la maximum. De altfel una dintre primele strategii Tesla a fost să impresioneze clientul (mai ales în contextul prețului ridicat) și să optimizeze bugetul de dezvoltare al mașinii.
Interiorul face impresie utilizând o rețetă cu puține ingrediente – un ecran central mare, câteva inserții de lemn pe bord și suprafețe mari din sticlă pentru ca totul să fie inundat cu lumină.
Din păcate, această raționalizare extremă ascunde de fapt un montaj făcut uneori în grabă. Sunt binecunoscute deficiențele semnalate de clienți la vopsirea caroseriei, cusăturile scaunelor, alinierea părților de caroserie sau a panourilor interioare. Ca să nu mai vorbim de infiltrarea apei…
Chiar dacă tendința de-a lungul anilor a fost de îmbunătățire a calității, strategia inițială a rămas aceeași, de salvare a costurilor, deseori în defavoarea calității.
Dincolo de calitatea relativă a finisajelor, Tesla se confruntă și cu destule probleme de fiabilitate. În 2022, revista belgiană Test-Achats a chestionat 52.000 de proprietari cu privire la fiabilitatea mașinilor lor, cu vechimea între 6 luni și 10 ani. În topul încrederii în mărci, Tesla are doar 60/100.
Câteva luni mai târziu, acest scor scăzut era confirmat de binecunoscutul studiu referitor la calitate, realizat de JD Power, în SUA. Și în acest caz, problemele semnalate de proprietarii de Tesla sunt cu mult mai numeroase decât media studiului.
Una dintre cele mai alarmante consecințe ale asamblării neglijente în cazul modelelor Tesla a fost la un Model Y, al cărui volan pur și simplu s-a desprins în timpul rulării pe autostradă, din cauza lipsei unui șurub de pe coloana de direcție.