Comisia Europeană, prin voce președintelui Ursula von der Leyen, a anunțat zilele trecute deschiderea unei investigații privind subvențiile chineze pentru mașinile electrice. O decizie care nu pică bine Beijingului și care poate avea consecințe negative pentru relațiile economice și comerciale dintre China și UE.
La Beijing, deschiderea acestei investigații este descrisă ca o decizie protecționistă. Oficialii chinezi amenință că anchetele pot avea un impact negativ asupra relațiilor economice și comerciale dintre UE și China.
Într-un comunicat de presă al Ministerului de Comerț, China a reacționat prompt: ”Acesta este un act protecționist care va perturba serios industria auto mondială și va afecta lanțul său de aprovizionare, inclusiv pe cel al UE, și va avea un impact negativ asupra relațiilor economice și comerciale China – UE. China va acorda o atenție deosebită tendințelor protecționiste ale UE și acțiunilor ulterioare și va proteja cu fermitate drepturile și interesele legitime ale întreprinderilor chineze”.
Automotive News citează unii directori din industria auto chineză specializată pe modelele electrice, care spun că avantajul lor competitiv în Europa nu este dat de subvenții. Potrivit acestora, boom-ul exporturilor de mașini electrice se datorează unui lanț de aprovizionare extrem de competitiv.
În Europa cresc îngrijorările față de amenințările venite dinspre Beijing. Într-adevăr, dacă la Bruxelles se vor lua măsuri împotriva vehiculelor electrice chineze subvenționate, Beijingul ar putea răspunde cu măsuri punitive împotriva diferitelor industrii europene. În acest context, este important să ne amintim că, totuși, China este primul partener global al Uniunii Europene.
În Europa există o teamă declarată față de mașina electrică chinezească. Inițiativa deschiderii unei investigații la nivel comunitar, cu privire la subvențiile chinezilor, a fost salutată de constructorii europeni, care denunță o concurență neloială.
Este adevărat că automobilele electrice produse în China încep să inunde piața europeană. Comisia Europeană anunță că ponderea vânzărilor de mașini electrice din China a atins pragul de 8% și ar putea ajunge chiar la 15% în 2025.
Piețele globale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești ieftine, al căror preț este menținut artificial la un nivel scăzut prin subvenții guvernamentale masive. Europa este deschisă concurenței, dar nu printr-o scădere a prețurilor susținută de subvenții guvernamentale.
Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene
Fenomenul poate fi explicat prin faptul că mașinile electrice chinezești sunt vândute în Europa la prețuri imbatabile. Oficialii UE spun că sunt în medie cu 20% mai ieftine decât cele europene. În așteptarea unui răspunsuri din partea anchetatorilor, Ursula von der Leyen a declarat că dorește să se angajeze în dialog cu China.