IAA Mobility 2023. Un semnal de alarmă pentru constructorii europeni
05.09.2023
        
Distribuie acest articol!   

Cel mai mare salon auto din Europa, celebrul IAA revine în capitala Bavarei, începând de astăzi și până pe 10 septembrie 2023. Este a doua ediție găzduită de München, după ce o perioadă îndelungată evenimentul s-a desfășurat la Frankfurt pe Main.

Din păcate, genul acesta de manifestări nu prea mai este la mare căutare, din multiple motive. Este trist că saloanele sunt din ce în ce mai puțin populare chiar și în rândul producătorilor de automobile!…

Organizatorii IAA încearcă să îi dea o nouă dimensiune, prin transformarea salonului într-un eveniment global dedicat mobilității, cu numeroase acțiuni, conferințe și locații atipice răspândite prin oraș, toate pentru o prezentare cât mai de efect a noilor produse și concepte de mobilitate.

De altfel, IAA a primit în nume particula Mobility, care indică foarte clar aria acoperită: nu doar automobilul, ci mobilitatea în general. Modernă și sustenabilă.

Deși original și foarte diversificat, acest nou format rămâne totuși mult prea departe de anvergura de odinioară a salonului clasic. Iar bugetele limitate și lipsa expozanților sunt principalele neajunsuri de la IAA 2023. Singurii care încearcă să țină cumva steagul sus sunt, conform tradiției, producătorii germani.

Așa cum ne-au obișnuit dintotdeauna, aflați pe propriul teren, și de această dată ei au păstrat pentru IAA cele mai importante noutăți. Chiar și așa, eforturile lor sunt eclipsate de ofensiva declanșată de concurența asiatică.

Mai mult ca niciodată, constructorii chinezi dau o replică deosebit de puternică. Și nu este singurul semn că lucrurile sunt pe cale să se schimbe radical!

La Salonul de la München, această schimbare se vede cu ochiul liber și nici măcar nu trebuie să fii un mare specialist în industria auto ca să înțelegi că raportul de forțe este în plin proces de schimbare.

În timp ce numeroase nume mari din Europa și America de Nord strălucesc prin… absență sau, în cel mai bun caz, se rezumă la o prezență simbolică, etalată pe suprafețe reduse drastic, constructorii chinezi sunt prezenți în număr mare, cu multe premiere expuse în standuri generoase.

De pildă la standul Grupului Volkswagen, cel mai mare constructor european de automobile, nu există practic nicio noutate absolută pentru producția de serie, iar cea mai populară marcă, Skoda, nici măcar nu mai este prezentă! În schimb, gigantul chinez BYD a venit cu nu mai puțin de șase modele noi!

Un alt detaliu care prefigurează schimbările ce vor urma este cel legat de tipul expozanților. În timp ce numele tradiționale sunt într-un regres cantitativ de-a dreptul șocant, abundă listele cu furnizori de semiconductori, baterii, software și tehnologii noi.

Aflată în pragul unor schimbări fără precedent, Europa rămâne o piață foarte atractivă. Din păcate, producătorii autohtoni nu par tocmai pregătiți să facă față noilor provocări.

Următoarea bătălie, cea a prețurilor, va fi foarte foarte dură pentru ei, având în vedere că, la acest capitol, chinezii au excelat mereu. IAA 2023 este un semnal de alarmă cât se poate de clar în acest sens, pentru industria auto occidentală.

Distribuie acest articol!