Compania americană Tesla își deschide deja celebrele ”gigafabrici” în toate colțurile lumii, inclusiv în Europa. Și chiar dacă automobilele Tesla au ajuns în topurile de vânzări, obiectivele de producție sunt încă departe de a fi atinse.
Cel puțin la uzina deschisă recent în Germania, aceste obiective nu au fost încă realizate..
Targetul pentru Tesla Gigafactory Berlin este clar: să crească producția săptămânală. Dar este și realist? În ciuda dorinței constructorului american de a-și face fabrica germană și mai „giga”, abia la mai bine de un an de la începerea producției, aceasta a atins ”viteza de croazieră”.
Motivul? Se pare că fabrica Tesla din Germania suferă de lipsă de personal calificat. De fapt, aceasta este una dintre problemele cu care se confruntă în general industria auto germană.
O confirmă Martin Kimmich, președintele comitetului de întreprindere de la BMW, care avertizează că vremurile în care industria auto germană era copleșită de candidați care băteau la poartă au trecut de mult. Kimmich subliniază că și Grupul BMW înregistrează o scădere a numărului de persoane calificate care aplică pentru un post.
Pe de altă parte, Elon Musk a fost foarte clar în privința obiectivelor Tesla: 20 de milioane de vehicule vândute anual, nici măcar unul mai puțin! Totuși, un astfel de obiectiv pare la prima vedere de nerealizat, mai ales dacă ne uităm la cifrele concurenței.
Anul trecut, producția primilor doi producători auto din lume nu a atins această cifră, nici măcar dacă ar fi însumată! Liderul, grupul Toyota, a înregistrat puțin peste 10,483 milioane de automobile, iar al doilea clasat, grupul Volkswagen, a totalizat aproape 8,263 milioane.
Pe de altă parte, nu putem ignora faptul că toate obiectivele impuse de Musk, oricât de nerealiste păreau inițial, într-un final au fost atinse. Iar concurența cea ironică de odinioară nu a mai avut încotro și a luat cazul Tesla la studiat, dacă nu cumva chiar ca exemplu de urmat.
Pe termen lung, obiectivul fabricii Tesla din Germania este să producă până la 500.000 de vehicule electrice pe an, adică în medie peste 9.600 de automobile pe săptămână. La momentul actual, este clar că fabrica are un ritm cu mult sub cel necesar, însă în privința motivelor nu putem decât să facem speculații.
Este interesant de urmărit cum vor evolua toate cifre, iar viitorul ne va spune dacă Musk a dat dovadă din nou de viziune sau pur și simplu a exagerat. Primul moment de bilanț în privința fabricii de la Berlin: cel mai probabil, la finele anului 2023.