Cu doar câțiva ani în urmă, gamele marilor constructori de automobile erau cât se poate de diversificate, acoperind mai toate nișele. Existau numeroase variante ale aceluiași model, cu mai multe motorizări și diverse finisaje și declinări. Atât de multe, încât deseori clienții erau puși în încurcătură, atunci când trebuia să aleagă.
A existat, într-un fel, un model pentru fiecare. Ceea ce astăzi a devenit o amintire.
Lucrurile au evoluat. În mod negativ, din păcate, iar penuria de semiconductori a forțat producătorii să-și revizuiască oferta, pentru a optimiza timpii de producție.
Ceea ce a presupus renunțarea la anumite versiuni. Au fost eliminate în special modelele mai puțin profitabile, adică cele cu cerere redusă sau marje mici.
Această schimbare a intervenit în special cazul mărcilor germane, care au avut tendința de a-și raționaliza gamele, în ultimii ani. Scopul: să își mențină profiturile la cote cât mai ridicate sau, în cel mai rău caz, să nu piardă prea mulți bani cu modelele care nu se vând atât de bine.
Un exemplu elocvent în acest sens este Audi, care în prezent este în plin proces de restructurare a gamei. Constructorul de la Ingolstadt și-a propus să devină complet electric în următorii ani, iar în acest sens a început deja să renunțe la modelele termice.
Au încep să dispară deja cele mai mari consumatoare de energie, precum SUV-ul RS Q3 și Sportback. Dar asta nu e tot, pentru că aceeași soartă o au și S4, RS 4 Avant și A4 Allroad, precum și S5. Hibridul plug-in Q7 va părăsi și el gama, după ce în ultimul an s-a vândut extrem de slab.