Câteva detalii la care este bine să fii atent, atunci când te pregătești să devii utilizator de automobil electric
20.10.2023
        
Distribuie acest articol!   

Decizia luată la nivel european, de interzicere până în 2035 a vâzărilor de automobile termice, accelerează expansiunea segmentului reprezentat de modelele electrice. Însă creșterea vine și cu o serie de neclarități pentru proaspeții utilizatori de mașini electrice.

Tot mai mulți automobiliști sunt interesați de trecerea la propulsia electrică. Cei mai mulți se confruntă cu lipsa unor informații practice, legate de utilizarea de zi cu zi a unor astfel de automobile.

Fără îndoială că existența anumitor lacune în privința informațiilor referitoare la utilizarea automobilelor electrice ține de istoricul extrem de scurt al acestui segment. Pe de altă parte, se remarcă însă și o anumită lipsă transparență din partea furnizorilor de produse și servicii, care de cele mai multe ori maschează sau minimalizează unele detalii care le dezavantajează.

În cele ce urmează trecem în revistă patru astfel de aspecte, care trebuie lămurite foarte clar de către cei care sunt pe cale să devină utilizatori de modele electrice.

● Referitor la timpul de încărcare, trebuie știut că mulți constructori îl comunică cu precădere pe cel până la 80%. Un utilizator de mașină electrică știe foarte bine că trecerea de la 80% la 100% cere mult mai mult timp, iar uneori poate chiar dubla timpul de așteptare. Este o alegere tehnică a constructorilor, mai ales că încărcarea doar până la 80% contribuie la sănătatea bateriilor.

● În privința mărimii acumulatorului, mai multe mărci preferă să comunice doar capacitatea brută a bateriei, care este întotdeauna puțin mai mare decât cea netă, cu adevărat utilizabilă. În realitate acest aspect nu schimbă prea mult lucrurile, din moment ce clienții urmăresc în primul rând autonomia. Totuși, trebuie știut că deseori această informație încă lipsește.

● Bateria fiind principala componentă a unei mașini electrice, este foarte importantă așa-numita garanție de „îmbătrânire”. Constructorii se mulțumesc în general să anunțe o capacitate „reziduală” garantată de 70 până la 80%, după opt ani de utilizare sau 160.000 km. Totuși, aceste informații ar trebui să fie mai precise și să existe o anumită perioadă de garanție pentru baterie. De asemenea, este important să se cunoască un cost potențial al schimbării acumulatorului sau al unei celule a acestuia.

● Costul reîncărcării la stațiile publice este, probabil, aspectul cel mai stufos al utilizării unei mașini electrice. Prețul diferă de la o rețea la alta, dar și în funcție de tipul încărcării (de pildă, dacă este rapidă sau semirapidă, în curent alternativ sau continuu), dacă este pe bază de abonament sau a unui plan de consum samd. Trebuie știut că, în funcție de toate aceste detalii, costul cu reîncărcarea în rețelele publice poate varia foarte mult.

Distribuie acest articol!