UE susține că are dovezi în privința subvențiilor acordate de China producătorilor săi de automobile electrice
16.10.2023
        
Distribuie acest articol!   

Comisia Europeană susține că ar deține dovezi privind subvențiilor acordate de administrația chineză producătorilor săi de mașini electrice, în special pentru cele destinate exportului. 

Reamintim, luna trecută, președinta Comisiei Europene, Ursula Van der Leyen, a anunțat declanșarea unei anchete cu privire la subvențiile acordate de administrația chineză mărcilor sale de automobile electrice. Decizia a fost luată într-un moment în care tot mai multe mărci chineze intră pe piața europeană cu modele electrice la prețuri tot mai greu de concurat pentru producătorii occidentali.

Comunitatea europeană se organizează pentru a lupta împotriva influenței tot mai mari a Chinei pe piața sa internă. Evident, cei mai afectați sunt constructorii europeni, ale căror automobile electrice nu se vând conform așteptărilor.

Într-un raport publicat pe 4 octombrie, Comisia Europeană afirmă că deține dovada ajutorului semnificativ acordat de statul chinez constructorilor locali de automobile: „Comisia a colectat informații de pe piață, din diverse surse independente. Aceste informații tind să arate existența subvențiilor din Republica Populară Chineză, care au un impact negativ asupra situației industriei din UE. (…) Există suficiente dovezi care demonstrează că importurile din Republica Populară Chineză beneficiază de subvenții care fac obiectul unor măsuri compensatorii acordate de guvernul chinez. Aceste subvenții au permis importurilor să își crească rapid cota de piață în Europa, în detrimentul industriei din UE”.

Care este natura acestor subvenții? Diverse, conform aceluiași raport: „Practicile de subvenție îmbracă în special următoarele forme: un transfer direct de fonduri și transferuri potențiale directe de fonduri sau pasive; venituri publice pierdute sau neîncasate; furnizarea de către autoritățile publice a unor bunuri sau servicii pentru o remunerație mai mică decât cea adecvată”.

Întrebarea importantă este, evident, dacă Uniunea Europeană va îndrăzni să implementeze taxe specifice pentru a lupta fiscal pe propriul teren, împotriva constructorilor chinezi. Ceea ce nu este sigur, după cum putem citi în finalul raportului: „Această anchetă va stabili dacă produsul care face obiectul anchetei,  provenit din țara în cauză,  face obiectul subvențiilor și dacă importurile acestuia cauzează prejudicii industriei UE. În caz afirmativ, ancheta va examina dacă impunerea de măsuri nu este contrară interesului UE.”

Cu toate acestea, nu este deloc sigur că astfel de taxe nu ar putea dăuna unora dintre marile grupuri de automobile europene. Slab implantați în China, francezii (Renault și Stellantis) se aliniază în spatele Comisiei Europene pentru a cere ajutor în contracararea fiscală a mărcilor chineze. Nu și germanii, a căror strategie diferă semnificativ, datorită prezenței puternice în China și a veniturilor semnificative generate pe această piață foarte importantă pentru ei.

Unii experți discută și despre originea acestui avantaj competitiv al constructorilor chinezi, care nu s-ar datora avantajelor fiscale acordate de statul chinez, ci mai degrabă unei mult mai bune organizări a lanțurilor lor de producție. În fine, să nu uităm că aceeași Comisie Europeană lucrează, la rândul ei, la un sistem propriu de subvenții, pentru a ajuta constructorii auto să ridice noi fabrici pe Vechiul Continent. Astfel, va fi destul de dificil să ataci fiscal mașinile chinezești în timp ce utilizezi metode similare.

Distribuie acest articol!