Industria auto are parte, sistematic, de tot felul de scandaluri, acuze sau suspiciuni, care îi șubrezesc credibilitatea. Cel mai mare scandal din ultima decadă a fost, evident, Dieselgate. Declanșat în 2016, a fost o pată pe onoarea celui mai mare constructor european de automobile, Grupul Volkswagen.
În ultimele zile, un alt caz de înșelătorie ține capul de afiș în presa auto internațională, vizat fiind de această dată brandul Daihatsu, aflat în portofoliul celui mai mare constructor de automobile din lume, Toyota.
Acuzele la adresa Daihatsu sunt că ar fi înșelat foarte mult timp la testele de siguranță ale modelelor sale. Este un scandal de proporții, din cauza căruia producătorul s-a văzut nevoit să își suspende producția în Japonia. O decizie extremă, care s-a putea să îl coste foarte mult pe proprietarul brandului, grupul Toyota.
Izbucnit de ceva vreme în Japonia, scandalul are la bază acuzele unor experți independenți la adresa Daihatsu, cum că a falsificat numeroase rezultate de la testele de siguranță ale modelelor sale. Înșelătoriile ar data încă din 1989, fiind vizate în total 64 de modele, cu 174 de nereguli constatate.
Se pare că scuzele prezentate într-un comunicat oficial nu au fost suficiente, așa că Daihatsu și-a suspendat mai apoi toate livrările către Japonia și alte piețe. Iar zilele trecute, producția a încetat complet în cele patru fabrici din Japonia.
Această pauză forțată va dura cel puțin până la sfârșitul lunii ianuarie și va avea repercusiuni financiare enorme. În primul rând pentru Daihatsu, dar și pentru Toyota, precum și la scară mai mică pentru Mazda și Subaru, mărci pentru care Daihatsu produce anumite modele.
Întrebarea care se pune acum este referitoare la ce ar trebui să facă Daihatsu pentru a reveni la o situație normală. Din punct de vedere economic, consecințele ar putea afecta grav grupul Toyota. În prezent este în curs de desfășurare o anchetă a Ministerului Transporturilor din Japonia, pentru a face lumină asupra acestei situații foarte jenante, a cărei amploare nu este deocamdată pe de-a-ntregul cunoscută.
Dispărută de pe piața europeană de zece ani, marca Daihatsu aparține de Toyota și este specializată în modele de mici dimensiuni.