La 61 de ani, Carlos Sainz scrie istorie în motorsport, câștigând din nou cel mai dur rally-raid din lume, celebrul Dakar. „El Matador” a triumfat anul acesta sub culorile Team Audi Sport, avându-l în dreapta pe Lucas Cruz.
Ibericul este cel mai vârstnic câştigător al Raliului Dakar, fiind la cel de-al patrulea succes, după cele din 2010 (cu Volkswagen), 2018 (cu Peugeot) şi 2020 (cu Mini). În schimb, pentru Audi acesta este primul triumf la Dakar.
Mașina învingătoare, un prototip Audi RS Q e-tron, este prima care câștigă Dakarul cu un sistem de propulsie alternativ. Acesta combină o transmisie electrică cu un sistem de conversie a energiei bazat pe motorul TFSI și un generator.
În pofida succesului, constructorul german a decis deja să renunțe și la acest ultim program de uzină, după doar trei ediții de Dakar. Audi urmează să se concentreze pe viitorul proiect în Formula 1, cu Sauber, din 2026.
Cea de-a 46-a ediţie a Raliului Dakar s-a derulat pe durata a două săptămâni, pe un traseu de 7.861 km, din care 4.716 km de probe speciale. A fost a cincea ediție consecutivă găzduită de Arabia Saudită și a aliniat la start 778 de participanţi înscriși la categoriile auto, moto, quad şi camioane, printre care și câștigătorii claselor auto şi moto de anul trecut, qatarianul Nasser Al-Attiyah, respectiv argentinianul Kevin Benavides.
Singura prezență românească de anul acesta a bifat-o Emanuel Gyenes, aflat la cea de-a 14-a participare. El a evoluat la categoria Original by Motul (fără asistenţă tehnică), pe o motocicletă KTM 450 Rally Replica și a terminat competiția pe locul 23 la clasa moto.
Deși nu a câștigat nicio etapă, Sainz a condus aproape tot timpul, pentru ca la final să contabilizeze un avans de mai bine de o oră și 20 de minute față de următorul clasat, Guillaume de Mevius (Overdrive Toyota).
Succesul lui Sainz a fost favorizat și de ghinioanele rivalilor, culminând cu suspensia avariată care l-a forțat pe Sebastien Loeb (Prodrive), pe final de raliu, să iasă din lupta pentru victorie și să se mulțumească pe treapta a treia a podiumului. La rândul lor, coechipierii lui Sainz, Mattias Ekstrom și Stephane Peterhansel au făcut o excelentă muncă în echipă, cel de-al doilea ratând șansa unui al al 15-lea triumf la Dakar, după o serie de probleme în prima săptămână.
În fine, pe lista abandonurilor de marcă de anul acesta s-a aflat și câștigătorul ediției precedente, Nasser Al-Attiyah, mutat între timp de la Toyota la Prodrive. Apropo de Toyota, cea mai bună clasare dintre cele cinci echipaje aliniate la start de echipa de uzină a reușit-o sud-africanul Guy Botterill, pe locul al șaselea.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!