Avem un început de an ceva mai lent pentru mașinile electrice, ritmul de creștere pentru această categorie fiind sub cel consemnat în 2023.
O analiză a companiei RhoMotion arată că acest recul înregistrat la nivel mondial este determinat, în special, de vânzările în scădere din China și Germania.
În ultima perioadă producătorii auto și-au extins considerabil gama de modele electrice. Este și rezultatul politicilor europene de încurajare a electromobilității, în efortul de a trece la această tehnologie și de interzicere a vânzărilor de modele termice, din 2035.
Pe plan continental, anul trecut vânzările de automobile full electrice le-au surclasat pentru prima dată pe cele diesel. Deși mașina electrică ar trebui să întruchipeze viitorul mobilității auto, vânzările sale au parte, iată, de sincope. Suficient pentru a pune producătorii în dificultate și a arunca un văl al incertitudinii cu privire la viitorul ei.
Potrivit Rho Motion, care este specializată în studii și statistici privind mobilitatea și infrastructura electrică, 1,1 milioane de automobile electrice și hibride plug-in au fost vândute la nivel mondial, în ianuarie 2024. O cifră frumoasă, dar care ascunde totuși o scădere abruptă față de lunile noiembrie și decembrie, când s-a depășit 1,2 milioane și, respectiv, 1,4 milioane.
China reprezintă majoritatea acestor vânzări, care s-au dublat într-un sungur an, în timp ce în Europa și America de Nord au crescut cu doar 29%, respectiv 41%, din ianuarie 2023. În general, cifrele rămân încurajatoare, aproape duble față de cele din aceeași perioadă a anului precedent.
În același timp, producătorii primesc un nou avertisment vizavi de cât de costisitoare poate fi electrificarea, fără a avea întotdeauna randamentul așteptat.
Desigur, rămâne de văzut evoluția vânzărilor în lunile următoare, însă prognozele nu sunt încurajatoare. Germania, cea mai mare piață europeană, a înregistrat o scădere bruscă a cererii de mașini electrice după neașteptata eliminare a bonusului la cumpărare, în decembrie. La rândul ei, China, prin vocea ministrului pentru Tehnologia Informației și Industrie, Xin Guobin, vorbește despre o posibilă saturare a pieței de automobile electrice, care ar putea compromite creșterea producătorilor locali.
Este o situație care dă apă la moara celor care avertizează împotriva marșului forțat către mobilitatea integral electrică.
Rezultatele din februarie, precum și cele din următoarea perioadă, ne vor ajuta să concluzionăm dacă este doar o sincopă trecătoare sau un nou trend, care a debutat odată cu anul 2024.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!