La 100 de ani de la apariție, venerabilul Bugatti Type 35 încă deține recordul de victorii în curse
28.06.2024
        
Distribuie acest articol!   

Legendarul Bugatti Type 35, unul dintre cele mai de succes modele din istoria motorsportului mondial, își sărbătorește anul acesta centenarul. Succesul său s-a scris însă cu mult înainte de această aniversare.

Fără îndoială, este una dintre capodoperele industriei auto, fiind produsă până în 1930, în doar 340 de exemplare. Nu este mult, dar este enorm pentru ceea ce poate fi catalogat drept un supercar al acelor vremuri, comparabil cu un monopost de Formula 1 din zilele noastre.

Marea performanță a acesui automobil o constituie cele 2.500 de victorii adunate în diferite competiții, de la nume celebre precum Targa Florio sau marile premii din Italia, Marea Britanie sau Germania, până la cursa de 500 de mile de la Indianapolis și nenumăratele urcări pe trasee montane. În 1926, în mod logic, Bugatti a devenit campion mondial al producătorilor datorită lui Type 35.

Nu ne putem imagina un monopost de Formula 1 din zilele noastre aliniindu-se la startul atâtor curse, însă chiar așa s-a întâmplat cu Type 35, inclusiv cu variațiile sale A, B, C și T, precum și cu 37 și 39, care erau adevărate OZN-uri comparativ cu automobilele de la acea vreme.

Era o mașină ușoară, ce cântărea doar 750 kg, dotată cu un motor cu 8 cilindri în linie și 24 de supape, cu o caroserie optimizată și jante din aluminiu. Dezvolta 140 CP la 6.000 rpm și era capabilă să atingă 215 km/h.

Era ușor de condus și avea o manevrabilitate perfectă. Pe de altă parte, toți cei care au avut ocazia să o piloteze în zilele noastre vorbesc despre dificultatea menținerii în viraje și se întreabă oare cât de greu trebuie să fi fost pilotajul celorlalte modele sport din epocă, dacă despre Type 35 se spune că era „ușor”.

Dar nu era doar o mașină ușor de condus, ci și fiabilă, de unde și succesul său. Și mai mult decât orice, era frumoasă. A inaugurat și celebra grilă frontală în formă de potcoavă, prezentă și astăzi pe automobilele Bugatti.

De asemenea, a fost proiectată ca nicio altă mașină din acei ani. Spre deosebire de suspensiile vizibile de la alte automobile, cele de pe Type 35 erau ascunse, ceva nemaivăzut într-o perioadă în care aerodinamica era în fază embrionară.

O sută de ani mai târziu, recordul de victorii stabilit de acest automobil continuă să stea în picioare. Pe de altă parte, vreme de un secol, mașina a crescut mult în valoare.

Rarele exemplare Type 35 aflate încă în circulație, dintre care mai puțin de 100 sunt în întregime autentice, sunt vândute, în medie, cu trei milioane de euro. Deseori, proprietarii nu sunt neapărat colecționari, ci mai degrabă o mână de speculanți.

După această primă mașină ușoară, Ettore Bugatti a proiectat alte bijuterii, inclusiv impunătorul Royale și seducătorul Atalante Coupé, însă a păstrat mereu o afecțiune deosebită pentru mica mașină sport albastră. Iar în 1947, la 66 de ani, când a obținut în sfârșit naționalitatea franceză, celebrul emigrant italian a decis să meargă să își ridice pașaportul, la Paris, la volanul lui Type 35. Cei o mie de kilometri dus-întors i-au agravat starea de sănătate, afectat deja de moartea soției și a fiului și de dificultățile cu care se confrunta în business. A făcut pneumonie la întoarcere, iar câteva săptămâni mai târziu avea să închidă ochii…


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!