Anunțat deja de câțiva ani, noul hypercar RB17 de la Red Bull tocmai a fost prezentat oficial. Își are geneza, evident, în Formula 1 și este o nouă creație de top a magicianului aerodinamicii, Adrian Newey.
Este prima mașină „adevărată” – adică nu un monopost de Formula 1 – de la Red Bull. Team-ul campion mondial și-a dorit mult o astfel de realizare, o mașină exclusivistă și copleșitoare, care să poată rula pe drumurile publice în condiții legale și care să beneficieze din plin de angajamentul și experiența acumulată în ”Marele circ”.
A fost prezentată oficial zilele trecute, în cadrul ediției 2024 a Goodwood Festival of Speed. Este un supercar ce atrage atenția mai mult prin aerodinamica îndelung modelată. Aspectul mașinii eclipsează fișa tehnică, care oricum nu mai impresionează în contextul actual, în care toate hypercar-urile electrice afișează, aproape fără excepție, puteri excesive. Chiar și așa, RB17 va trezi mult interes în rândurile entuziaștilor și colecționarilor, datorită motorul său ”nobil”.
Este vorba de un V10 de 4,5 litri cu aspirație naturală de 1.000 CP, amplasat în poziție centrală spate. Zona roșie pe turometru începe aproape de 15.000 rpm, iar blocul termic este secondat de un motor electric de 200 CP, pentru o putere totală de 1.200 CP.
Mașina cântărește doar 900 kg, datorită caroseriei din fibră de carbon, și este capabilă să ruleze cu o viteză maximă de 350 km/h. Puterea este transmisă roților din spate printr-o cutie de viteze automată cu șase trepte și un diferențial activ cu alunecare limitată blocat hidraulic.
Red Bull RB17 a fost conceput de celebrul Adrian Newey, Chief Technology Officer sau, mai simplu spus, creierul tehnic care a conceput monoposturile de succes Red Bull Racing. Datele tehnice legate de aerodinamică sunt uluitoare, culminând cu o apăsare de 1.700 kg generată la viteză mare, aproape dublul greutății acestei mașini!
Geneza acestui model este foarte interesantă, având în vedere că Adrian Newey a creat deja un hypercar ”de stradă”, pe care îl cunoaștem foarte bine în prezent. Este vorba de Aston Martin Valkyrie (nume de cod AM-RB 001), care s-a vrut a fi un fel de vitrină tehnologică a parteneriatului dintre Red Bull și Aston Martin, în Formula 1.
Un an mai târziu, Red Bull și Adrian Newey au anunțat noul proiect Red Bull Hypercar, dar de această dată realizat în întregime de Red Bull. Inițial, acest model urma să aibă un V8, dar în cele din urmă s-a trecut la un V10 și, în același timp, s-a abandonat tracțiunea integrală din motive de greutate.
„Există diferite moduri de condus, care permit creșterea progresivă a performanțelor mașinii, pentru a o putea adapta la nivelul șoferului. Am vrut ca doi oameni să poată trăi emoția, să vadă cum este la volanul unei mașini de înaltă performanță. Există deja posibilitatea de a cumpăra un monopost de Formula 1, dar pentru a rula pe pistă ai nevoie de o echipă, de oameni care să îți permită să o faci. Și-apoi într-un monopost ești singur, nu poți împărtăși niciodată experiența cu prietenii sau să ai un antrenor lângă tine, care să te ajute să îți îmbunătățești pilotajul”.
Adrian Newey
Vor fi asamblate doar 50 de exemplare, la un preț unitar de șase milioane de euro. Versiunea finală va fi ușor diferită de cea prezentată acum la Goodwood, iar primele livrări sunt anunțate pentru 2026.
Newey a ținut să precizeze că „ar fi posibil” ca mașina să poată concura într-o bună zi în Mondialul de anduranță (WEC) și în celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans. Însă pentru aceasta ar trebui revizuite o serie de elemente, începând cu motorul și aerodinamica.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!