Stagnarea vânzărilor de mașini electrice (și chiar declinul lor, pe alocuri) este confirmată oficial în Europa. Iar ironia situației face ca acum Statele Unite să fie piața care înregistrează progrese în ceea ce privește vânzarea de mașini cu emisii zero. În paralel, după ani de creștere extraordinară, acum se consemnează și un declin pentru Tesla.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!
După ani de creștere puternică, situația actuală a vânzărilor de mașini electrice noi în Europa confirmă că s-a ajuns la un ”platou” și că dezvoltarea acestei tehnologii nu mai urmează previziunile inițiale, care vorbeau de o explozie a vânzărilor chiar înainte de mijlocul deceniului.
Vânzările europene de mașini electrice noi au crescut cu 1,3% față de prima jumătate a anului precedent. Însă piața de automobile per ansamblu a crescut cu 4,5% în aceeași perioadă, ceea ce înseamnă că, în realitate, mașinile electrice au pierdut cota de piață. Ele reprezintă acum 12,5% din vânzările de automobile noi, față de 12,9% în primele șase luni ale anului 2023.
În principiu, vânzările de mașini electrice păstrează un ritm bun în țările în care există încă bonusuri financiare la achiziționarea acestora, precum în Franța, Italia sau Belgia. În schimb, vânzările acestei categorii s-au prăbușit în Germania, unde ajutorul guvernamental a fost suprimat la sfârșitul anului 2023.
În mod paradoxal, deși se spune că americanii nu vor mașini electrice, vânzările pe această piață progresează. Cota de piață BEV a fost de 7,1 din totalul vânzărilor de vehicule noi în primul trimestru din 2024, apoi de 8% în al doilea trimestru.
Atât în Statele Unite, cât și în Europa, Tesla este afectată de îmbunătățirea ofertei venite din partea concurenței. De cealaltă parte a Atlanticului, cota sa de piață din totalul vânzărilor de mașini electrice noi a scăzut pentru prima dată sub 50%, în al doilea trimestru al anului 2024 (49,7%).
Compania lui Elon Musk a vândut 336.441 de vehicule noi în prima jumătate a anului 2024, în Statele Unite, comparativ cu 336.984 în aceeași perioadă a anului trecut. În Europa, Tesla a scăzut cu 9,1% în prima jumătate a anului 2024. Cifrele confirmă că, după ani de creștere spectaculoasă, acest brand stagnează sau scade ușor.
Un alt trend observat în ultimele luni este cel de creștere a vânzărilor de hibrizi, într-un ritm chiar mai susținut decât cel al pieței. În Europa, vehiculele hibrid au crescut cu 22,9% în prima jumătate a anului 2024 și reprezintă acum 29,2% din totalul pieței.