Carlos Tavares, debarcat de la cârma Grupului Stellantis mai repede decât era de așteptat
03.12.2024
        
Distribuie acest articol!   

Demisia anticipată a omului din fruntea Grupului Stellantis a fost vestea cea mai importantă din acest weekend, în industria auto. Concernul a anunțat demisia „cu efect imediat” a directorului său general, a cărui cădere a fost precipitată de un an 2024 dificil.

Carlos Tavares a fost forțat să plece mai devreme decât era de așteptat de către consiliul de administrație, în special de italienii din Exor, familia Agnelli fiind cel mai mare acționar, cu 14,2% din grup.

Zvonurile despre plecarea lui Tavares se vehiculau deja de câteva luni, însă acum plecarea este oficială. El ocupa funcția de director general încă de la crearea grupului, în 2021. Iar acest „efect imediat” de acum înseamnă cu 14 luni înainte de termenul stabilit oficial (sfârșitul lunii ianuarie 2026).

Decizia vine la mai puțin de două luni după un „avertisment” legat de rezultatele proaste din ultima perioadă. Cu siguranță, au cântărit mult și diferențele strategice dintre Carlos Tavares, consiliul de administrație al grupului și acționarul de referință, holdingul Exor.

„Succesul Stellantis de la crearea sa s-a bazat pe alinierea perfectă între acționarii cheie, consiliul de administrație și CEO. Cu toate acestea, în ultimele săptămâni, au apărut puncte de vedere diferite, care au condus consiliul de administrație și CEO-ul la decizia de astăzi.”

comunicat de presă Stellantis

Zilele care vor urma ne vor permite, probabil, să aflăm mai multe despre împrejurările precise ale plecării lui Carlos Tavares. În același timp, demisia lui ne readuce în memorie succesele înregistrate în fruntea PSA Peugeot Citroën, grup în aflat în mare dificultate la venirea sa, în 2014, și care și-a revenit spectaculos mai apoi, absorbind Opel – un alt muribund.

La fel, primii trei ani la conducerea Stellantis au fost marcați de numeroase succese și de o profitabilitate extraordinară pentru un constructor generalist, de 14,4% în 2023, demnă de o gamă de top. Dar motorul de creștere s-a gripat în 2024, în special din cauza vânzărilor slabe din Statele Unite pentru Dodge, Ram și Jeep. Filiala europeană Fiat a alternat cele bune și cele mai puțin bune, în timp ce mărcile premium Maserati, Alfa Romeo și DS se chinuie să urce.

Iar prețul acțiunilor Stellantis s-a situat la 12,53 euro, aceeași valoare ca cea afișată la începutul anului 2021. O evaluare sub 38 de miliarde, ceea ce înseamnă că prodigioasa creștere a valorii companiei, care la un moment dat ajunsese să se dubleze, a fost ștearsă în câteva luni.

Iată, pe scurt, motivele acestei demisii brutale. Iar succesorul îl vom afla abia în următoarele șase luni, ceea ce reprezintă încă o dovadă a unei decizii luate foarte brusc.

Debarcarea lui Tavares deschide o perioadă de incertitudine fără precedent în sectorul auto, într-un context foarte delicat. Anul 2025 se anunță extrem de tumultos pentru industria auto și începe cu o lună mai devreme, cu plecarea lui Carlos Tavares.

Cât despre Carlos Tavares, el nu va pleca cu mâinile goale, ci cu o indemnizație de concediere de ordinul zecilor de milioane de euro. Aceasta vine după o remunerație de peste 36 de milioane de euro pe anul trecut, care a stârnit deja multe discuții.

După ce a petrecut zece ani la conducerea unor mari grupuri auto, nu mai rămâne decât să aflăm ce va alege să facă, la cei 66 de ani, Carlos Tavares. Toată lumea se întreabă dacă va reveni în altă parte sau se va retrage pentru a-și satisface în tihnă pasiunea pentru motorsport. De asemenea, toată lumea se întreabă ce direcție va lua Stellantis fără el.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!