
Mercedes tocmai a anunțat sosirea pe șosele a primului său prototip echipat cu așa-numita baterie SSD. Se deschid astfel perspectivele unei game de modele electrice de generație nouă, cu performanțe mult îmbunătățite.
De multă vreme bateriile cu electrolit solid, cunoscute în întreaga lume sub termenul generic solid state, păreau blocate în faza de cercetare de laborator. Dar în ultima perioadă, această tehnologie a început în sfârșit să se concretizeze cu aplicații reale.
Unul dintre cele mai promițătoare exemple vine de la Mercedes și start-up-ul american Factorial Energy, care au dezvoltat un prototip al modelului EQS, echipat cu o baterie cu stare solidă. Potrivit celor două companii, este „primul vehicul cu baterii solid state de la un producător auto global” și este deja în faza de testare rutieră.
Potrivit Mercedes-Benz, modelul EQS echipat cu această nouă baterie ar oferi o autonomie de 1.000 de kilometri, o îmbunătățire de peste 25% față de autonomia actuală a modelului EQS 450+ care este în jur de 775 de kilometri, conform ciclului WLTP. În prezent, EQS are o baterie litiu-ion cu o capacitate utilă de 118 kWh.
Bateria cu stare solidă oferă mai multe avantaje față de bateriile convenționale cu litiu-ion. Oferă o autonomie suplimentară de 25%, păstrând în același timp o dimensiune și o greutate echivalente cu pachetele actuale. Există, de asemenea, potențialul de a crește autonomia cu până la 40%, potrivit inginerilor, fără a afecta capacitatea acumulatorului.
Spre deosebire de bateriile tradiționale litiu-ion, care folosesc un electrolit lichid pentru transferul de electroni, bateriile cu stare solidă folosesc un electrolit solid, care crește densitatea energiei și îmbunătățește siguranța prin limitarea riscului de incendiu.
Există și alte soluții intermediare, cum ar fi bateriile semisolide, care folosesc un electrolit semisolid, pe care unii îl descriu drept „gelatinos”. Mai mulți producători chinezi, precum Nio, cu ET7, sau IM, cu L6, folosesc deja această tehnologie hibridă.
Potrivit jurnaliştilor de la Autocar, bateria testată pe EQS este doar primul pas către integrarea bateriei cu stare solidă „Solstice” de la Factorial. Încă nu se știe dacă această primă versiune integrează o baterie semi-solidă sau o adevărată baterie cu stare solidă.
O caracteristică interesantă a acestei baterii este utilizarea unui anod litiu-metal, care permite stocarea de mai multă energie, comparativ cu anozii convenționali din grafit. Cu toate acestea, noua tehnologie pune o problemă majoră: formarea dendritelor, structuri metalice susceptibile de a provoca scurtcircuite. Dar dacă Mercedes continuă să lucreze la acest produs, este clar că trebuie să fi fost găsită o soluție la această problemă.
Factorial nu lucrează doar cu Mercedes-Benz. De asemenea, compania colaborează cu Stellantis și Hyundai, pentru a dezvolta celule cu stare solidă. O flotă de testare Dodge Charger Daytona EV, echipată cu o baterie semi-solidă Factorial, este de așteptat să intre în teste rutiere, anul viitor.
În ceea ce privește bateria cu stare solidă de la EQS, există încă multe necunoscute, inclusiv durata fazei de testare și costul modelului de producție. Cu toate acestea, Mercedes-Benz se așteaptă ca primul vehicul de serie să fie lansat înainte de sfârșitul deceniului.