
Siguranța automobilelor electrice este unul dintre obiectivele majore aflate pe agenda constructorilor, dar și a autorităților de reglementare în domeniu. China a făcut recent un pas important în acest sens, prin introducerea unui nou cadru legislativ. Sunt vizate în principal bateriile, iar prin introducerea unor noi tehnologii, dar și a unor reglementări mai stricte, acestea vor deveni mai sigure.
Deși Europa își propune să fie un pionier în ceea ce privește reglementarea, China face acum un salt major, prin impunerea celor mai stricte standarde pentru bateriile auto.
Noua reglementare, tocmai publicată, este deosebit de exigentă. Scopul declarat al acesteia este să prevină orice risc de explozie sau incendiu.
Noul cadru de reglementare, denumit GB38031-2025, va intra în vigoare în iulie 2026. Acesta impune o serie de teste drastice pentru baterii: rezistență la căldură, șocuri mecanice, scurtcircuite, inclusiv după câteva sute de cicluri de încărcare rapidă.
Pe scurt, dacă o baterie ia foc sau explodează după aceste teste, pur și simplu nu va fi autorizată pentru vânzare. Și cum China este „fabrica mondială” de mașini electrice, noua reglementare va afecta și majoritatea mașinilor electrice vândute în Europa.
Înăsprirea legislației vine într-un moment în care mai multe studii indică faptul că incendiile care implică mașini electrice, deși sunt mai puțin frecvente decât cele care implică mașini termice, continuă să provoace îngrijorare. Motivul: intensa acoperire mediatică, dificultatea cu care sunt stinse aceste incendii și natura spectaculoasă a flăcărilor, provocate de un fenomen cunoscut sub numele de fuga termică.
Toate acestea alimentează în mod regulat titlurile ziarelor, dând impresia unui pericol omniprezent, dar care nu corespunde realității statistice. În China, introducerea acestui nou standard a fost parțial accelerată de un accident tragic în care a fost implicat un Xiaomi SU7, accident care a fost, de asemenea, mediatizat pe scară largă la nivel național.
Liderul global din sector, producătorul chinez CATL, nu a așteptat implementarea acestui nou standard pentru a se conforma. Deja a fost validată bateria Qilin, bazată pe tehnologia cell-to-pack (celule de baterie integrate direct în structura mașinii), o arhitectură care elimină modulele intermediare în favoarea unui control termic mai bun.
CATL echipează numeroase mărci europene, inclusiv Mercedes, Volvo și anumite modele din grupul Stellantis. Datorită acestor progrese, respectivele vehicule vor beneficia indirect de acest standard chinez, care este mai avansat decât cele aflate în vigoare în Europa.
Întrebarea care se pune acum este dacă Europa va urma exemplul Chinei. Deși răspunsul nu este încă foarte clar, este foarte probabil ca acest cadru riguros să inspire legiuitorii europeni. Pentru că, dincolo de concurența industrială, mai presus de toate este vorba de încrederea clienților și de siguranța pe drumurile publice.