De ce mașinile electrice sunt lovite mai des din spate?
27.05.2025
        
Distribuie acest articol!   

Mașinile electrice sunt din ce în ce mai prezente în trafic. Deși noul tip de motorizare câștigă tot mai mult teren, există încă unele aspecte care ridică anumite semne de întrebare. Unul dintre acestea este presupusa tendință a vehiculelor electrice de a fi lovite din spate mai frecvent decât cele cu motor termic.

Un studiu recent realizat de compania americană Mitchell, specializată în furnizarea de software pentru reparații auto și soluții pentru service-uri, pare să confirme această ipoteză. Dar care este cauza acestui fenomen?

Pentru utilizatorii de automobile electrice răspunsul este oarecum firesc: principalul factor responsabil este frânarea regenerativă, o funcție specifică vehiculelor electrice.

Vehiculele electrice, spre deosebire de cele cu motor termic, utilizează frânarea regenerativă, care transformă energia cinetică generată în timpul decelerării, în energie electrică. Acest proces generează o reducere semnificativă a vitezei, imediat ce șoferul eliberează accelerația, fără a fi necesară apăsarea pedalei de frână.

Această decelerare naturală nu activează întotdeauna luminile de frână, decât dacă depășește o anumită intensitate. Acest prag, deși bine definit din punct de vedere tehnic, poate duce la neînțelegeri sau reacții întârziate din partea șoferilor care circulă în spatele vehiculelor electrice.

În comparație, mașinile cu motor cu combustie își aprind luminile de frână imediat ce pedala de frână este atinsă ușor, oferind un semnal vizual clar șoferilor din spate. Acesastă întârziere în comunicarea vizuală ar putea explica parțial de ce mașinile electrice sunt mai des implicate în coliziunile din spate.

Studiul Mitchell ridică o întrebare crucială: ar trebui regândită proiectarea sistemelor de frânare ale vehiculelor electrice, pentru a îmbunătăți siguranța rutieră? Deși frânarea regenerativă este o inovație benefică din punct de vedere ecologic și energetic, se pare că poate introduce și un factor de risc în ceea ce privește înțelegerea și anticiparea de către partenerii de trafic.

În același timp, vehiculele moderne, fie ele electrice sau termice, sunt echipate cu senzori avansați anti-coliziune. Aceste dispozitive sunt proiectate să detecteze obstacolele și să frâneze automat în cazul unui pericol iminent. Cu toate acestea, au fost semnalate cazuri de frânare intempestivă cauzate de erori de detectare, creând situații riscante.

Când un vehicul frânează brusc, fără un motiv aparent, poate provoca o reacție în lanț, crescând riscul unor coliziuni din spate. Pentru a reduce aceste riscuri, pot fi explorate mai multe soluții.

În primul rând, ar fi relevant să se reducă pragul de activare pentru luminile de frână la vehiculele electrice, astfel încât acestea să se aprindă sistematic în timpul frânării regenerative. Acest lucru ar oferi un semnal mai clar și previzibil celorlalți șoferi.

În al doilea rând, senzorii de evitare a coliziunilor ar putea fi îmbunătățiți pentru a limita declanșările false și pentru a reacționa mai precis la condițiile reale ale drumului.

În sfârșit, o campanie de conștientizare cu privire la caracteristicile vehiculelor electrice ar putea juca, de asemenea, un rol important. Educarea șoferilor despre modul în care funcționează frânarea regenerativă și conștientizarea importanței distanței de urmărire crescute ar putea ajuta la reducerea coliziunilor din spate.

În concluzie, în timp ce vehiculele electrice au avantaje ecologice și tehnologice incontestabile, integrarea lor armonioasă în trafic necesită, totuși, câteva mici ajustări.

Distribuie acest articol!