
În politică, deseori proiectele majore au de înfruntat oportunismul. Așa cum este cazul cu electrificarea în Europa, proces care și-a mai pierdut din ritm, în timp ce la Bruxelles verdele nu mai este tocmai o culoare în tendințe.
În timp ce se înmulțesc știrile alarmante din industria auto, termenul limită dat producției de motoare termice, stabilit pentru anul 2035, este tot mai mult pus sub semnul întrebării.
Guvernanții din cele 27 de state membre UE nu vor putea evita discuțiile despre viitorul industriei auto europene și sfârșitul motoarelor cu ardere internă. În aceste condiții, echilibrul între mediu și competitivitate devine din ce în ce mai puțin verde.
La Bruxelles crește presiunea în favoarea revizuirii termenului limită. Afișând voit disperarea, producătorii trag semnale de alarmă referitoare la dificultățile cu care se confruntă.
Producătorii europeni cer revizuirea reglementărilor și arată cu degetul spre producătorii chinezi, care fabrică mașini de înaltă calitate, ieftine, și sunt gata să invadeze. Ei susțin că obiectivul stabilit pentru anul 2035 este nesustenabil, având în vedere vânzările neconcludente de mașini electrice, a căror cotă de piață în Europa stagnează la aproximativ 15%.
În Parlamentul European, tot mai mulți aleși solicită, de asemenea, o revizuire. O propunere în acest sens a fost înaintată de Partidul Popular European (PPE), din care provine actuala președintă a Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
În iulie 2024, recent realeasă de Parlament, aceasta reiterase că nu intenționează să revizuiască obiectivul de 100% mașini noi cu emisii zero până în 2035. A fost o modalitate de a-i convinge pe eurodeputații verzi, al căror vot i-a asigurat renumirea.
De atunci, Von der Leyen s-a raliat în spatele argumentelor unei noi majorități politice europene, cu scopul declarat de a salva industria auto de pe continent, care numără peste 12 milioane de salariați europeni. Chiar dacă asta înseamnă renunțarea la „acordul verde” pe care ea însăși l-a susținut în 2019!
Această lipsă de direcție a dus la o expectativă în rândul consumatorilor și la o retragere a producătorilor. Confruntați cu vânzări de modele electrice sub așteptări, aceștia din urmă au decis să reintroducă motoarele termice, abandonând ideea de tranziție rapidă către electromobilitate.
Nu cu mult timp în urmă, eurodeputații au aprobat, cu o majoritate puternică (458 de voturi pentru și 101 împotrivă), modificarea aplicării standardelor antipoluare (CAFE). Un prim pas important înapoi. Iar discuțiile privind „clauza de revizuire” sunt de-abia la început.
De la un pas înapoi la o măsură de urgență, calea europeană verde își schimbă culoarea și configurația și pare să fi rămas fără o viziune clară. Lipsită de o strategie industrială, Uniunea Europeană nu va reuși să stabilească un nou echilibru între mediu și competitivitate, pe termen lung. După ce au criticat Bruxelles-ul pentru o tranziție ecologică prea rapidă, cei din industria auto acuză acum lipsa de entuziasm pentru a deschide o nouă cale.