Pe hârtie, Mercedes-AMG GT XX, un concept dezvăluit recent, va depăși semnificativ Porsche Taycan la capitolul performanțe. De asemenea, oferă cele mai bune capacități de încărcare rapidă de pe piața mașinilor electrice.
Și iată cum astfel, în segmentul automobilelor electrice de lux, tehnologia evoluează atât de rapid încât noile modele pot deveni complet depășite de la un an la altul.
La începutul anului trecut, Porsche dezvăluia faceliftul Taycan. După mai puțin de patru ani de producție și un început solid de carieră, primul model electric al constructorului german a beneficiat de îmbunătățiri semnificative. Puterea maximă continuă a urcat la 789 CP în versiunea GT (sau 1.108 CP în timpul procedurii de launch control), un model care a stabilit un timp impresionant pe celebrul Nordschleife.

De asemenea, a devenit mai eficient și mai confortabil, datorită suspensiei opționale Active Ride. Toate aceste îmbunătățiri îi permit modelului electric de la Porsche să concureze cu super-puternicul Tesla Model S Plaid și să refacă din numele Taycan o referință pentru modelele electrice de lux.
Între timp însă, recordul stabilit de Porsche Taycan GT pe Nordschleife nu mai este valabil. Tocmai a fost depășit de Xiaomi SU7 Ultra, o nouă electrică de top, cu aproape 1.600 CP și un preț imbatabil.

Și mai presus de toate, Mercedes-AMG se pregătește să lanseze un rival complet nou, ale cărui performanțe electrice sunt teoretic suficiente pentru a eclipsa total Porsche Taycan!
Printre primele mașini electrice de pe piață care dispun de o arhitectură de 800 de volți, Porsche Taycan atinge o putere maximă de încărcare de 320 kW în versiunea facelift. Acesta susține o încărcare 10%-80% în 18 minute la stațiile de încărcare rapidă, o cifră mai mult decât respectabilă pe piața actuală a mașinilor electrice de familie.

Însă, în privința specificațiilor tehnice ale conceptului GT XX, orice comparația este dureroasă: pe lângă o putere maximă de 1.360 CP și o viteză maximă de 360 km/h (față de 305 km/h pentru Porsche), noua ultra-sportivă este capabilă să recupereze 400 km de autonomie în doar 5 minute, cu o putere de încărcare menținută la peste 850 kW.
Această ultimă cifră depășește chiar cifrele uluitoare prezentate de BYD în urmă cu câteva săptămâni, când a dezvăluit modelele sale Han L și Tang L. Constructorul chinez a anunțat 400 km de autonomie recuperați în 5 minute cu o putere maximă de încărcare de 1.000 kW, dar aceasta s-a bazat pe ciclul CLTC, mai optimist, în timp ce Mercedes utilizează standardul european WLTP. Prin urmare, Mercedes ar recupera mai multă energie în aceeași unitate de timp.
Desigur, deocamdată vorbim doar despre un concept car, nu despre un model de producție. Însă viitoarea electrică AMG urmează să apară pe piață cel târziu la începutul anului viitor și trebuie să respecte toate aceste cifre, datorită tehnologiei ultra-sofisticate a bateriilor și motoarelor axiale. În prezent în Europa nu există o rețea de încărcare rapidă capabilă să atingă mai mult de 850 kW.
În categoria automobilelor cu motoare termice, un model rezistă în general șapte ani în ofertă – patru în versiunea inițială, apoi doi sau trei în cea facelift. Motoarele și electronica progresează în această perioadă, dar nu sunt nici pe departe aceleași salturi tehnologice pe care le vedem în prezent la modelele electrice lansate la puțin mai mult de un an distanță.

Elocvent în această privință este și exemplul ultra-luxosului Rolls-Royce Spectre. Aflat în vânzare din 2023, cu un preț de bază de aproape 400.000 de euro, acest coupe de dimensiuni marti are nevoie de 34 de minute pentru a trece de la 10 la 80% și revendică o autonomie WLTP de puțin peste 500 km.
Desigur, clienții mărcii nu se concentrează neapărat pe criterii precum viteza de încărcare, așa cum de altfel se confirmă din vânzările foarte bune ale acestui model. Dar, de fapt, mărcile prestigioase, care odinioară se impuneau prin rafinamentul și tehnologia motoarelor cu ardere internă, acum sunt rapid surclasate la capitolul fișă tehnică, chiar și de către modele mult mai puțin elitiste.

Într-o industrie în care nu poți obține profit schimbând anual bateriile și sistemele de propulsie pentru a ține pasul la capitolul inovație, ritmul alert din domeniul mașinilor electrice, devine o provocare extrem de dificilă pentru constructori. Valoarea reziduală a modelelor scade considerabil, deoarece devin rapid depășite tehnologic, uneori după doar câțiva ani de la lansare.
Pentru a rămâne competitivi, constructorii sunt forțați să investească constant sume uriașe în actualizări și inovații. Iar toate acestea se întâmplă într-un moment în care bateriile cu stare solidă, considerate următorul mare salt tehnologic, sunt încă la orizont, așteptate abia spre sfârșitul deceniului.


















