Canicula afectează autonomia mașinilor electrice?
08.07.2025
        
Distribuie acest articol!   

Valurile căldură ne pun la grea încercare, din multe puncte de vedere. Dacă dețineți o mașină electrică, cu siguranță, veți dori să să știți care este impactul caniculei asupra autonomiei.

Temperaturile extreme au într-adevăr un impact asupra autonomiei, în cazul vehiculelor electrice. Știm că acest lucru este valabil cu precădere pentru temperaturile negative, dar și atunci când sunt foarte ridicate.

Căldura are, desigur, un impact semnificativ asupra autonomiei. Atunci când temperaturile cresc, aceasta poate scădea semnificativ. Astfel, o baterie poate pierde aproximativ 28% din autonomia sa la 27 grade Celsius, dar pierderea poate ajunge chiar și până la 31%, atunci când temperaturile urcă la 38 de grade. Aceste date au fost prezentate de un studiu care a examinat 7.500 de automobile electrice și a evaluat pierderea autonomiei în funcție de temperatură.

Căldura afectează performanța bateriei, făcând mai-o puțin eficientă. În plus, utilizarea aerului condiționat pentru menținerea confortului termic în habitaclu reduce și ea autonomia, deoarece consumă o cantitate substanțială de energie: între 3 și 5 kWh pentru a reduce temperatura și apoi în jur de 1 kWh pentru a o menține.

De asemenea, trebuie reținut că și stațiile de încărcare au un impact asupra căldurii, în special cele expuse la lumina directă a soarelui. Uneori, stațiile oferă o putere redusă tocmai pentru a preveni o potențială supraîncălzire. Limitarea se datorează, în general, mai mult automobilelor electrice decât stațiilor în sine.

Pentru a minimiza impactul căldurii asupra autonomiei, se recomandă să lăsați mașina conectată la priză în timp ce utilizați aerul condiționat înainte de o călătorie, pentru a nu afecta autonomia. Logic, cu cât este mai cald afară, cu atât veți folosi mai mult aerul condiționat. La fel ca iarna, când trebuie să folosiți încălzirea.

De asemenea, se recomandă să parcați vehiculul la umbră și să folosiți parasolare pentru a reduce creșterea temperaturii interioare și a minimiza utilizarea aerului condiționat.

Nu în ultimul rând, este crucial să se mențină o diferență de temperatură între interior și exterior de maximum cinci grade, pentru a evita supraîncărcarea aerului condiționat și pentru a păstra sănătatea bateriei, care, în mod ideal, funcționează între 20 și 25 de grade. Aceste măsuri ajută la prelungirea duratei de viață a bateriei și la maximizarea autonomiei pe vreme caldă.

Distribuie acest articol!