Europa a pierdut ritmul în competiția cu China, pe segmentul electricelor
01.07.2025
        
Distribuie acest articol!   

În timp ce electrificarea transformă profund industria auto la nivel global, constructorii europeni par să piardă teren într-o cursă care se desfășoară cu o viteză amețitoare.

Dacă în trecut dominau piața auto la nivel mondial, constructorii europeni rămân acum în defensivă, depășiți de ascensiunea fulgerătoare a giganților chinezi și afectați de o cerere tot mai ezitantă pe piețele interne.

Anul 2025 se conturează drept un punct de cotitură pentru mobilitatea electrică. China își afirmă supremația în domeniu, sprijinită de politici publice ambițioase, subvenții masive și o infrastructură solidă de încărcare.

Producători ca BYD, Geely sau SAIC domină scena globală, oferind modele accesibile și performante, în timp ce Tesla își pierde avansul. Cu peste 11 milioane de vehicule electrificate vândute, China deține peste jumătate din piața mondială, o demonstrație de forță imposibil de ignorat.

Europa, în schimb, frânează. Vânzările de vehicule electrice au crescut timid, cu doar 1,4% în 2024, iar diferențele între țări sunt vizibile. Piețe-cheie precum Germania și Franța înregistrează stagnări, iar reticența consumatorilor, costurile ridicate și lipsa unei infrastructuri omogene frânează adoptarea masivă a mașinilor electrice.

În ciuda planurilor ambițioase de a interzice vânzarea de automobile noi cu motor termic până în 2035, realitatea din teren e departe de idealurile de la Bruxelles. Mașinile electrice reprezentau doar 13,5% din vânzările europene în 2024, în timp ce hibrizii și motoarele cu ardere internă domină în continuare piața.

Pentru a atinge ținta propusă, Europa ar avea nevoie de o creștere anuală de 14% a vânzărilor de modele 100% electrice, un ritm care, deocamdată, pare greu de susținut.

Constructorii europeni trag un semnal de alarmă. BMW, Mercedes, Volkswagen, Stellantis și Renault întâmpină dificultăți în reînnoirea gamei electrice și în câștigarea încrederii clienților. Unele mărci, precum Dacia sau Mini, au renunțat chiar la obiectivul de a deveni complet electrice până în 2035.

În acest context, vocile din industrie cer revizuirea reglementărilor europene, în special amânarea interdicției din 2035, susținând că piața nu este încă pregătită, iar consumatorii rămân atașați de motorul termic din considerente de cost și utilitate.

În timp ce China se poziționează ca lider global în mobilitatea electrică, Europa riscă să rămână spectator într-o competiție care, până nu demult, se juca chiar pe terenul său.

Distribuie acest articol!