Încărcarea unei mașini electrice, deja mai rapidă decât servirea unei cafele
13.07.2025
        
Distribuie acest articol!   

Ritmul în care se inovează în domeniul electromobilității este cel mai susținut din întreaga industrie auto. Viteza de încărcare a mașinilor electrice înregistrează cele mai spectaculoase salturi.

În China, Orange Charging a dezvoltat o stație de încărcare cu puterea de 1.600 kW, care permite recuperarea a 100 km de autonomie în doar un minut. Este o inovație majoră care, pe de altă parte, ridică întrebări cu privire la sustenabilitatea economică și ecologică a acestor tehnologii.

Mașinile electrice continuă să se dezvolte. Sunt tot mai numeroase și, mai presus de toate, mai avansate. Autonomia continuă să crească, iar încărcarea se îmbunătățește și ea și devine din ce în ce mai rapidă.

Utilizatorii sunt cei mai fericiți, pentru că mașinile lor nu mai trebuie să petreacă prea mult timp la stația de încărcare.

În China se lucrează la tehnologii revoluționare, capabile să încarce o baterie în mai puțin timp decât necesarul pentru servirea unei cafele. Din aceast punct de vedere, China a devenit un adevărat laborator de cercetare și dezvoltare pentru automobilele electrice.

Un exemplu elocvent în acest sens este Orange Charging, o filială a gigantului de ride-hailing Didi. Aceasta a prezentat o stație de încărcare impresionantă, cu o putere de peste un megawatt, mai concret de până la 1.600 kW.

Cu o astfel de putere, se poate obține 100 km de autonomie în doar un minut. Atât de mult încât chiar și o pauză de cafea ar deveni prea lungă. Dar toată această putere reprezintă o problemă majoră, deoarece produce o căldură enormă. Prin urmare, Orange Charging a dezvoltat un cablu special, răcit cu lichid.

Și alte companii chineze au făcut un obiectiv major din puterea de încărcare, BYD oferă deja stații de încărcare în China capabile să atingă 1.000 kW. Zeekr, la rândul său, poate ajunge până la 1.200 kW, iar Huawei merge până la 1.500 kW. Iar CATL lucrează la baterii capabile să reziste la aceste sarcini extreme, pentru ca siguranța și durata de viață să nu fie afectate.

În prezent, majoritatea mașinilor electrice nu pot absorbi încă atât de multă putere, fiind limitate de componentele lor, în special de celulele bateriilor. Dar chinezii sunt obișnuiți să anticipeze și construiesc deja o rețea ultra-rapidă chiar înainte ca mașinile să poată profita de ea.

Nici Europa nu stă cu mâinile în sân. Companii precum Alpitronic, din Italia, dezvoltă stații de încărcare de 850 sau 1.000 kW. Așadar, bătălia tehnologică se extinde acum la nivel mondial.

Rămâne o singură întrebare: Vor fi aceste tehnologii extreme sustenabile din punct de vedere economic și ecologic? Pentru că producerea unei asemenea cantități de energie este costisitoare. De asemenea, necesită sisteme complexe de răcire. Și nimeni nu știe încă cât timp vor rezista bateriile la astfel de încărcări extrem de solicitante.

Distribuie acest articol!