Unii șoferii de automobile hibrid plug-in pot fi surprinși de paradoxul consumului neașteptat de mare
31.08.2025
        
Distribuie acest articol!   

Vehiculele cu propulsie hibrid plug-in, adesea lăudate pentru eficiența lor energetică și emisiile reduse de CO2, ar putea fi mult mai costisitoare decât cele convenționale, dotate cu motor cu ardere internă. Un studiu recent evidențiază motivele acestui paradox intrigant.

Automobilele cu propulsie PHEV pot contribui la reducerea emisiilor de CO2 și la economisirea combustibilului, însă acest avantaj se obține doar dacă bateriile sunt reîncărcate în mod constant.

În lipsa acestei practici, costurile de exploatare le pot depăși pe cele ale automobilelor clasice, cu motor termic, iar nivelul de poluare poate fi mai mare decât cel anticipat. Pentru a beneficia pe deplin de performanțele acestor vehicule, este crucial ca șoferii să își formeze obiceiul de a încărca regulat.

La achiziționarea unui vehicul hibrid plug-in, așteptarea este ca motorul electric să contribuie la reducerea emisiilor poluante și la scăderea consumului de combustibil, ceea ce ar trebui să se reflecte în economii financiare. În teorie, aceste mașini par soluția ideală, însă practica demonstrează adesea contrariul.

Un studiu al Unității de Informații Energetice și Climatice (ECIU) din Londra, o organizație nonprofit care susține dezbaterile privind problemele legate de energie și schimbările climatice, arată că avantajele propulsiei hibrid plug-in nu se concretizează întotdeauna. Este o surpriză? Nu tocmai.

Datele privind consumul de combustibil declarate de constructori sunt rareori atinse în condiții reale de utilizare. Totuși, problema principală nu este neapărat consumul ridicat. Dacă șoferii ajung să plătească mai mult pentru deplasări, motivul ține mai degrabă de lipsa unui obicei esențial: reîncărcarea zilnică a vehiculului.

În general, cu o baterie plină, un vehicul hibrid plug-in poate parcurge puțin peste 50 km (în funcție de model) fără a utiliza motorul termic. Aceasta înseamnă că șoferii trebuie să își conecteze vehiculele atunci când autonomia devine critică, lucru pe care îl neglijează adesea, preferând să utilizeze în schimb motorul cu ardere internă. Acest obicei este contraproductiv.

„Este important ca potențialii cumpărători să fie conștienți de faptul că, conform datelor, nu numai că vehiculele hibrid plug-in produc cu 350% mai mult CO2 decât susțin constructorii lor, și, în plus, economiile de combustibil promise sunt adesea mult mai mici decât cele prezentate în materialele de marketing”.
Colin Walker, șeful departamentului de transport de la ECIU

Conform studiului, costul anual al combustibilului pentru un vehicul hibrid plug-in ar trebui să fie în jur de 560 de lire sterline. Cu toate acestea, șoferii cheltuiesc de fapt în jur de 1.059 de lire sterline – aproape dublu.

Prin comparație, un vehicul pe benzină costă în jur de 1.652 de lire sterline pe an. Proprietarii de mașini electrice beneficiază cel mai mult, cu un cost estimat de doar 388 de lire sterline, cu condiția să le încarce acasă. Pe lângă faptul că au un consum peste așteptări, mașinile hibrid plug-in sunt criticate și pentru că emit de 3,5 ori mai mult CO2 decât susțin constructorii.

Soluția la aceste probleme este simplă: un vehicul PHEV trebuie încărcat în mod regulat și trebuie să ne bazîm exclusiv pe motorul termic. Hibrizii plug-in pot fi o opțiune bună pentru o tranziție către o mobilitate mai ecologică, dar necesită utilizarea optimă a tehnologiei lor. Încărcarea frecventă și utilizarea echilibrată a ambelor motoare sunt esențiale pentru a obține economiile scontate și a reduce emisiile poluante.

Distribuie acest articol!