Caz unic în istoria Euro NCAP: 4 stele pentru MG 3, deși modelul are o eroare critică de siguranță
18.09.2025
        
Distribuie acest articol!   

Conform comunicatului Euro NCAP, cea mai nouă generație a modelului MG 3 primește patru stele, deși are o defecțiune ”rară și gravă” a scaunului șoferului. Practic, niciodată în istoria Euro NCAP, care a început în 1997 și are la activ sute de modele evaluate, nu a mai fost întâlnită o astfel de problemă a sistemului de reglare a scaunului.

În timpul testului de impact frontal decalat, care este unul dintre cele mai solicitante din programul Euro NCAP, inginerii au descoperit că mecanismul de blocare a scaunului șoferului a cedat, ceea ce este o defecțiune critică de siguranță.

Defecțiunea a cauzat răsucirea scaunului șoferului în timpul impactului, cu riscuri mărite pentru piciorul drept, protecția pentru acea regiune a corpului fiind evaluată ca fiind „slabă”. Euro NCAP și-a împărtășit concluziile cu MG, care inițial a susținut că defecțiunea s-a datorat fixării necorespunzătoare a scaunului înainte de test, iar ulterior s-a angajat să îmbunătățească designul mecanismului de blocare a scaunului.

Acest caz este unic în istoria testelor Euro NCAP și prin faptul că, în ciuda gravității problemei, sistemul de notare Euro NCAP nu permite în prezent penalizarea unei astfel de defecțiuni. Prin urmare, modelul MG 3 este cotat cu patru stele, datorită performanței sale sub alte aspecte, precum evitarea coliziunilor. Ceea ce nu l-a împiedicat pe Aled Williams, director de program la Euro NCAP, să declare că „organizația recomandă consumatorilor să ia în considerare alte mașini în locul lui MG 3”!

Pe lângă defectarea mecanismului scaunului, s-a mai constatat că manechinul șoferului a „izbit” cu capul airbagul, atingând volanul. Drept urmare, protecția capului a fost retrogradată la „adecvată”. Aceste rezultate evidențiază modul în care defecțiunile aparent minore ale componentelor pot avea un efect multiplicator semnificativ asupra riscului de accidentare, în special în vehiculele mici, unde spațiul ocupantului și marjele de absorbție a energiei sunt mai limitate.

Această eroare „rară și gravă” nu impune scoaterea modelului de pe piață, dar obligă constructorul să aducă modificări mașinii. Astfel noul MG 3, comercializat din iunie 2024, deși suferă o defecțiune critică de siguranță și este mai puțin sigur în anumite situații, obține un scor general mai bun datorită numeroaselor funcții de asistență la conducere și sisteme ADAS încorporate.

În ceea ce privește siguranța copiilor în cazul unui impact lateral, rezultatul este extrem de îngrijorător, modelul primind zero puncte. La impactul lateral cu o barieră, manechinul de 10 ani, așezat pe partea laterală cu impactul, a lovit cu capul stâlpul C prin airbag, „provocând răni grave la cap și piept. Ca urmare, manechinul de 10 ani nu a obținut puncte la impactul lateral”.

MG, cândva o marcă 100% britanică, este acum deținută în totalitate de SAIC Motor Corporation, cel mai mare dintre „Cei patru mari” producători auto chinezi de stat. De la relansarea în Europa, s-a poziționat ca o alternativă la mărcile japoneze și europene consacrate, combinând prețuri mici cu garanții extinse și niveluri ridicate de echipare.

Lansat în 2025, noul model reprezintă cea mai recentă iterație a gamei MG 3, un automobil mic și popular care îi atrage pe cei aflați în căutarea unui transport accesibil, eficient din punct de vedere al consumului și practic. Evitând tendința de migrare către vehicule complet electrice, este disponibil cu motor hibrid și non-hibrid pe benzină și se adresează cumpărătorilor preocupați de buget care ar putea dori să își reducă emisiile fără a trece la un vehicul complet electric.

Versiunea hibridă vizează modele consacrate, precum Renault Clio și Toyota Yaris, și combină un motor pe benzină cu un unul electric cu baterie, permițând o funcționare limitată cu zero emisii la viteze mici. Face parte din eforturile mai ample ale MG de a-și crește cota de piață în Europa, unde vânzările sale au crescut semnificativ în ultimii ani, datorită prețurilor competitive și nivelurilor generoase de echipare.

În altă ordine de idei, deși protocoalele actuale de evaluare ale Euro NCAP sunt concepute pentru a recompensa protecția consistentă și completă, acest caz ilustrează o lacună rară în sistemul de notare. În ciuda defecțiunii extrem de neobișnuite a unei componente critice de siguranță, performanța relativ bună a mașinii în alte domenii i-a permis să păstreze un rating general de patru stele. Euro NCAP a anunțat deja că va revizui acest aspect al protocoalelor sale.

Distribuie acest articol!