Stellantis se vede nevoit să oprească temporar activitatea la mai multe dintre unitățile sale de producție din Europa. Grupul trece printr-o perioadă de turbulențe, una dintre problemele majore fiind lipsa cererii.
Această decizie afectează direct mii de angajați și dezvăluie amploarea dificultăților actuale din sectorul auto.
Un exemplu elocvent în acest sens este uzina din Poissy, ultima fortăreață auto din regiunea pariziană, care își va închide liniile de asamblare timp de trei săptămâni, în octombrie. Este afectată producția modelelor Opel Mokka și DS 3, iar decizia face parte dintr-o strategie de „ajustare a stocurilor în fața unei piețe europene lente”.
Dar fenomenul nu se limitează la Franța. În Italia, uzina din Pomigliano, de lângă Napoli, va suspenda producția modelelor Fiat Panda și Alfa Romeo Tonale până pe 10 octombrie. Vor urma nouă zile de opriri planificate la Tichy, în Polonia, cinci la Eisenach, Germania, și șapte, respectiv 14 zile pentru uzinele spaniole de la Zaragoza și Madrid.
Această oprire coordonată a producției reflectă o strategie defensivă în fața unui mediu ostil. Grupul citează „o piață dificilă în Europa” și necesitatea „reechilibrării producției cu cererea efectivă”. Dar în spatele acestui limbaj corporativ se află o realitate îngrijorătoare: vânzările scad, iar stocurile se acumulează.
Sindicatele trag un semnal de alarmă, descriu situația ca fiind „fără precedent” și se tem de o accelerare a planului de închidere definitivă a unor fabrici.
Criza dezvăluie defectele structurale ale industriei auto europene. Prinsă între concurența agresivă chineză, cererea internă șovăielnică și o tranziție energetică costisitoare, aceasta se luptă să își recapete echilibrul.
Stellantis nu este singurul jucător afectat de această criză. Volkswagen se pregătește să elimine 35.000 de locuri de muncă și și-a revizuit în jos previziunile pentru 2025. Această contagiune subliniază faptul că întregul sector trece printr-o perioadă de restructurare dureroasă.
Creșterea numărului de închideri temporare ar putea prefața închideri definitive, dacă situația nu se îmbunătățește. Deocamdată Stellantis se concentrează pe aspectele de formare și îmbunătățire în timpul acestor întreruperi, însă această strategie de așteptare nu va fi suficientă pentru a masca provocările structurale cu care se confruntă industria auto europeană pentru mult timp de acum încolo.



















