O nouă tehnologie câștigă popularitate în China, în detrimentul hibrizilor plug-in
09.09.2025
        
Distribuie acest articol!   

Transformarea profundă prin care trece piața auto este o realitate incontestabilă. De câțiva ani, fenomenul a luat amploare în întreaga lume.

În Europa, producătorii se confruntă cu reglementări din ce în ce mai stricte, în special în ceea ce privește emisiile de CO2. În paralel, trebuie să facă față unei concurențe puternice, în special din partea Chinei.

Aspect valabil mai ales în privința modelelor electrice, care se dezvoltă rapid și… uneori imprevizibil. O tendință care ar putea invada și Europa, nu peste mult timp. De la o vreme, o nouă tehnologie pentru mașinile electrice este în plină ascensiune în China și chiar amenință să înlocuiască modelele hibride plug-in.

Automobilele echipate cu un range extender (EREV, de la Extended Range Electric Vehicle) sunt tot mai populare. Această tehnologie crește autonomia unei mașini electrice fără reîncărcare. Ceea ce atrage din ce în ce mai mulți șoferi și determină furnizorii de echipamente din Europa, precum Mahle și ZF, să lanseze propriile modele, în următoarele luni.

Unii analiști cred că această inovație ar putea câștiga în fața hibrizilor plug-in, considerați deja de mult timp favoriții pieței auto de pe Bătrânul Continent.

La prima vedere, sistemul seamănă cu un motor termic, însă funcționează diferit. Alimentat cu combustibil, acesta nu acționează direct roțile, ci alimentează un generator care reîncarcă bateria, chiar și în timpul călătoriilor lungi. Mahle promite până la 1.350 km de autonomie neîntreruptă. Și spre deosebire de hibridele plug-in, aceste mașini rămân complet electrice. Motorul termic nu este conectat la roți și, prin urmare, nu este folosit pentru a propulsa mașina.

Nu este de mirare că această tehnologie a luat deja cu asalt China. Li Auto a vândut tot atâtea mașini echipate cu acest sistem cât Porsche în câțiva ani. BYD și alte mărci locale l-au adoptat și ele. Drept urmare, furnizorii germani vor acum să convingă producătorii europeni. Ei văd în asta o șansă de a rămâne în cursa împotriva ofensivei chineze, în ciuda tarifelor vamale ale Uniunii Europene.

Dar pentru unii experți, există un risc real: Europa ar putea repeta același scenariu ca Toyota cu Prius sau Tesla cu Roadster. Hibrizii plug-in au avut nevoie de ceva ani pentru a se impune. Dar, de data aceasta, range extender-ul ar putea avansa mai rapid și ar putea ajunge la o piață mai largă.

Xing Zhou, consultant la Alix Partners, îl consideră „cea mai economică tehnologie de tranziție către propulsia 100% electrică”. Ca fapt divers, succesul hibridului plug-in în Europa se datorează în principal avantajelor fiscale, în special pentru mașinile de serviciu. Dar, în realitate, mulți utilizatori conduc în principal pe benzină și rareori își conectează vehiculele la priză. Cu range extender-ul, logica este inversată. Șoferul conduce aproape întotdeauna electric și folosește generatorul doar în vacanțe sau în călătoriile lungi. Rezultatul: emisii mai mici și o autonomie liniștitoare.

În Europa, mai mulți producători oferă deja această soluție. Este cazul Leapmotor C10 REEV și Mazda MX-30 REV cu range extender, dar și ca vehicul electric.

Distribuie acest articol!