Este deja arhicunoscută decizia Uniunii Europene de a interzice comercializarea automobilelor cu combustie internă. Emisiile de CO2 sun în vizor, de ceva vreme, în întreaga Uniune Europeană, iar principala țintă este sectorul auto, acuzat că ar contribui semnificativ la încălzirea globală. Prin urmare, la Bruxelles se intensifică măsurile de reducere a poluării provenite din această industrie.
Evident, decizia de a interzice vânzarea de automobile dotate motoare cu ardere internă nu este acceptată cu unanimitate în rândul șoferilor sau al producătorilor. Unele țări, precum Germania, se opun, dar cu toată opoziția se pare că nu ma există cale de întoarcere.
Comisia Europeană rămâne fermă pe poziție
Cel puțin așa reiese dintr-un raport intern dezvăluit de publicația germană Der Spiegel. Autoritățile europene intenționează să își mențină planul de interzicere a motoarelor cu combustie, începând cu 2035. Dezbaterile sunt aprinse, dar Comisia Europeană își reafirmă dorința de a impune această transformare radicală a industriei auto. Și nimic nu ar trebui să poată schimba acum această decizie, deși problema este foarte controversată și mulți jucători de top din domeniu avertizează asupra unui risc major pentru „industrii întregi”.
Ola Källenius, CEO al Mercedes-Benz și președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), este precaut și solicită „o privire în perspectivă”, în timp ce Hildegard Müller, șefa Asociației Producătorilor Germani de Automobile, solicită o „schimbare de direcție”. Dar, în ciuda acestor presiuni, Ursula von der Leyen și echipa sa par deciși să nu cedeze. Obiectivul rămâne clar: eliminarea treptată a motoarelor cu ardere internă convenționale în termen de zece ani.
În mod evident, producătorii vor trebui să își accelereze transformarea, chiar dacă obstacolele rămân considerabile. Comisia Europeană lasă ușa întredeschisă, iar unele excepții ar putea viza anumite modele hibrid plug-in sau pe cele echipate cu range extender. Dar nicio decizie nu va fi luată până în primăvara viitoare, când va fi publicat un raport complet de evaluare.
În ceea ce privește mașinile electrice, Der Spiegel subliniază că progresul este real. Europa a depășit pragul de un milion de stații de încărcare, iar vânzările au crescut cu 25% în prima jumătate a anului 2025. Aceste cifre liniștesc Bruxelles-ul, care apără profitabilitatea și neutralitatea tehnologică a abordării sale. Astfel, sfârșitul vehiculelor cu ardere internă pare cu adevărat iminent.
Cu toate acestea, dificultățile abundă. Raportul intern descrie o situație „dificilă din punct de vedere structural” pentru industrie. Concurența se intensifică, cererea slăbește, iar profiturile scad vertiginos. Reducerile de locuri de muncă afectează deja sectorul, cu consecințe sociale grave. Ursula von der Leyen insistă însă că o revenire la eliminarea treptată a motoarelor cu ardere internă nu ar rezolva nimic și solicită acum măsuri structurale mai ambițioase.
Sistemul ETS II va suprataxa benzina și motorina
Comisia Europeană pregătește acum o nouă fază a planului său climatic: sistemul ETS II, care va intra în vigoare în 2027. O veste proastă pentru utilizatorii de mașini diesel și pe benzină, deoarece prețul acestui combustibil ar putea crește în următorii ani, în Europa.
Principiul său este simplu și presupune creșterea taxelor pe emisiile de CO2 legate de combustibil. Aceasta înseamnă că benzina și motorina vor costa mai mult la benzinării. Calculele oficiale prevăd o creștere de cel puțin 25 de cenți pe litru până în 2030. Astfel, în doar cinci ani, bugetele gospodăriilor pentru combustibil ar putea pur și simplu exploda. Dar de la Bruxelles, această creștere este absolut acceptabilă.
Decizia își propune să-i împingă pe cetățenii europeni către mobilitatea electrică, prețul la pompă devenind un instrument politic în următorii ani, fiecare alimentare amintindu-le șoferilor că Europa dorește să își reducă dependența de combustibilii fosili.
Această metodă nu este prezentată ca o interdicție, dar efectele sale vor fi probabil și mai restrictive. Șoferii europeni se vor confrunta cu o ecuație extrem de dificilă. Ei vor putea continua să își conducă mașinile pe benzină, motorină sau hibride, dar fiecare călătorie va costa mai mult.
Chiar și piața second-hand ar putea avea de suferit. Cumpărarea unei mașini noi sau recente cu motor cu ardere internă își va pierde atractivitatea dacă prețul combustibilului va deveni insuportabil. Iar Comisia Europeană pregătește deja terenul, deoarece benzina și motorina vor trebui să obțină noi certificări, începând din 2027.
Scopul este de a impozita cele mai poluante produse. Acest semnal politic își propune să facă alternativele mai atractive, în special mașinile electrice. Autoritățile publice speră că procedând astfel vor accelera trecerea la vehicule cu emisii zero. Însă nu este sigur că șoferii vor fi mulțumiți de această veste. Dimpotrivă!



















