Ursula von der Leyen: „Trebuie să producem mașini electrice mai accesibile, fabricate în Europa”
13.09.2025
        
Distribuie acest articol!   

Cum putem salva industria auto europeană? Aceasta devine, la momentul actual, cea mai spinoasă întrebarea pe care și-o pun toți producătorii de automobile de pe Bătrânul Continent. Fiecare are propria viziune, iar numitorul comun cel mai mai des întâlnit este, evident, relaxarea standardelor de mediu și anularea sau măcar amânarea termenul limită din 2035 pentru producerea motoarelor termice.

În acest context, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a prezentat propria viziune referitoare la lansarea unor modele electrice fabricate în Europa și, mai presus de toate, mai accesibile.

Pentru moment nu există nicio soluție miraculoasă, dar Ursula von der Leyen își face din nou vocea auzită, afirmând că vehiculele electrice reprezintă o „opțiune nenegociabilă”. „Orice s-ar întâmpla, viitorul este electric, iar Europa va face parte din el. Viitorul mașinilor și al mașinilor viitorului trebuie să fie în Europa”, a declarat președinta Comisiei Europene.

Ursula von der Leyen are o viziune clară asupra tipului de automobil pe care dorește să-l vadă lansat în viitorul nu prea îndepărtat. „Cred că Europa ar trebui să aibă propria mașină electrică. Cu E mare, de la ecologică – mașina trebuie să fie curată, eficientă și ușoară. Dar și E de la economică, accesibilă tuturor. E de la europeană, fabricată aici, în Europa, cu furnizori europeni, pentru că nu putem permite Chinei și altora să cucerească această piață.”

Acești trei piloni (ecologic, economic și european) constituie fundamentele pe care ea dorește să bazeze redresarea industriei auto pe Bătrânul Continent. Acest plan, supranumit „Inițiativa pentru mașini mici și accesibile”, reflectă opiniile exprimate anterior de voci de la vârful industriei auto continentale, care au cerut mai mult sprijin european în acest sens.

Ursula von der Leyen a menționat, de asemenea, un anumit grad de flexibilitate: „Am acordat sectorului o flexibilitate mai mare pentru a atinge obiectivele pentru 2025, iar acest lucru funcționează. Apoi, respectând neutralitatea tehnologică, pregătim și unele revizuiri pentru 2035.”

Aceste propuneri, însă, contrazic conținutul unei scrisori adresate Ursulei von der Leyen de către peste 150 de companii – producători de automobile, producători de baterii și operatori de încărcare. Acestea solicită în mod clar ca obiectivul pentru 2035 să nu fie amânat.

„Am investit sute de miliarde de euro și am creat deja peste 150.000 de locuri de muncă”, subliniază companiile respective, care au temerea justificată că o amânare „ar submina încrederea investitorilor și ar oferi concurenților globali un avantaj permanent”.

Distribuie acest articol!