Obiceiurile utilizatorilor de vehicule electrice și hibride plug-in, sub lupă
16.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Cum numărul utilizatorilor de vehicule 100% electrice sau hibride plug-in este în continuă creștere, obiceiurile de utilizare ale acestora, precum și ale companiilor care le dețin, au devenit subiect de studiu.

Un astfel de studiu a fost realizat de Enedis, un operator de distribuție din Franța. Este vorba de o companie de importanță strategică, responsabilă cu gestionarea și întreținerea rețelei de distribuție a energiei electrice în cea mai mare parte a țării. Și chiar dacă este vorba de Franța, pare interesant de văzut care sunt aceste obiceiuri ale șoferilor de automobile electrificate.

Pentru al șaselea an consecutiv, Enedis a analizat comportamentul persoanelor care dețin vehicule 100% electrice sau hibride plug-in. Pentru al doilea an consecutiv a întocmit, de asemenea, un raport privind flotele companiilor, indiferent dacă acestea sunt deja angajate în electrificare sau încă o iau în considerare. Aceste sondaje oferă informații despre practicile în evoluție și criteriile de satisfacție care caracterizează creșterea mobilității electrice în Franța.

Prima concluzie care se desprinde indică faptul că utilizatorii particulari de vehicule electrice sunt în mare parte satisfăcuți. Studiul arată că 94% dintre ei se declară mulțumiți de vehiculele lor. Este o cifră identică cu nivelul de satisfacție în rândul utilizatorilor din companii.

Cei chestionați laudă avantajele vehiculelor electrificate, cum ar fi economiile, beneficiile pentru mediu și confortul la volan. Cu toate acestea, Enedis subliniază că 91% dintre companii nu intenționează să își electrifice flotele.

În rândul persoanelor fizice, 90% își folosesc mașina electrică ca vehicul principal, cu aproximativ 6 zile de utilizare pe săptămână și utilizare zilnică pentru unul din doi proprietari. 65% dintre aceștia se simt încrezători și sunt pregătiți să parcurgă distanțe de peste 400 km cu vehiculele lor electrice. Pentru flotele companiilor, vehiculele 100% electrice parcurg în medie 105 km pe zi, comparativ cu 69 km în 2024, ceea ce este comparabil cu nivelurile înregistrate în cazul vehiculelor cu motor cu ardere internă (114 km pe zi).

Persoanele fizice încarcă în principal acasă (77%), dar încărcarea la locul de muncă este acum posibilă pentru o treime dintre utilizatori. 8% utilizează această soluție în principal zilnic (un plus de trei puncte procentuale într-un an). Pentru șoferii care locuiesc în clădiri de apartamente, 36% încarcă la stațiile de încărcare publice, o cifră care a crescut și ea cu trei puncte procentuale.

În ceea ce privește companiile, jumătate au acum un punct de încărcare per vehicul electric, iar în 97% din cazuri, încărcarea la fața locului satisface nevoile flotei. În plus, 45% dintre angajatori permit acum încărcarea vehiculelor personale la fața locului (plus 12 puncte față de 2024).

Enedis se concentrează, de asemenea, pe gestionarea inteligentă a încărcării: în rândul persoanelor fizice, 35% o utilizează sistematic (cu un plus de trei puncte într-un an), iar 10% o utilizează ocazional. Cu toate acestea, 18% dintre persoanele care nu profită de această opțiune nu știu că există. Operatorul rețelei de electricitate dorește să crească gradul de conștientizare în rândul persoanelor fizice cu privire la beneficiile gestionării inteligente a încărcării.

În ceea ce privește mediul de afaceri, 36% gestionează încărcarea flotelor, iar 41% se bazează pe un sistem cuprinzător de gestionare a energiei clădirii, ceea ce le permite să își controleze mai bine facturile la energie. De altfel acesta este un obiectiv major pentru peste două treimi dintre companiile chestionate.

Distribuie acest articol!