Audi sărbătorește o jumătate de secol de la apariția celui mai emblematic motor al său
13.12.2025
        
Distribuie acest articol!   

În 2026, Audi va sărbători 50 de ani de la lansarea motorului său cu cinci cilindri, o realizare emblematică, unică în istoria auto. De la Audi 100 din anii 1970 până la actualul RS3, acest motor a rezistat testului timpului, chiar dacă viitorul său este din ce în ce mai incert.

O jumătate de veac pentru un motor cu ardere internă, mai ales în lumea de astăzi, cu standarde europene din ce în ce mai stricte, reprezintă practic un miracol. Totuși, în 2026, Audi va marca această frumoasă realizare: o jumătate de secol de la legendarul motor cu cinci cilindri, o unitate renumită pentru sunetul său inconfundabil.

Totul a început în 1976, într-o perioadă în care constructorul căuta să își consolideze gama premium. Pentru a doua generație Audi 100, inginerii s-au confruntat cu o dilemă: motoarele cu patru cilindri disponibile nu aveau caracter pentru modelul vârf de gamă, iar ce cele cu șase cilindri în linie s-au dovedit prea voluminoase. Soluția? Pur și simplu adăugarea unui cilindru la blocul motor EA 827 existent.

Audi 200 5T (C2), 1980

Această abordare, pe cât de simplă, pe atât de ingenioasă, a dat naștere unui motor de 2,1 litri care producea 136 CP. Echilibrul a fost atins: putere sporită fără a sacrifica dimensiunile compacte. Dar mai presus de toate, acest nou motor poseda un sunet unic, rezultat al ordinii sale atipice de aprindere 1-2-4-5-3, care avea să devină și semnătura sa acustică.

Iar dezvoltările ulterioare au urmat rapid. În 1978, a apărut o versiune diesel de 2,0 litri. Anul următor a marcat un punct de cotitură, odată cu primul motor turbo cu cinci cilindri, care propulsa Audi 200 5T, cu 170 CP și un cuplu de 265 Nm. Apoi a venit 1980 și emblematicul Audi quattro, care a revoluționat lumea auto, combinând tracțiunea integrală permanentă, un turbocompresor și un intercooler pentru a atinge 200 CP. Această bază mecanică a permis companiei Audi să domine Campionatul Mondial de Raliuri în 1982 și 1983.

Audi Sport quattro S1 (E2), la Pikes Peak 1987

Anii Grupei B au propulsat motorul la noi culmi de putere. Sport quattro a urcat la 306 CP cu versiunea sa cu patru supape, în timp ce modelele de competiție au depășit 450 CP. Punctul culminant a venit în vara anului 1987, la Pikes Peak International Hill Climb, unde Walter Röhrl a condus un Sport quattro S1 de 598 CP, demonstrând capacitatea motorului cu cinci cilindri de a se impune în cele mai extreme condiții.

După o perioadă de relativă obscuritate în anii 1990, motorul a revenit triumfător în 2009, cu TT RS. Această renaștere a fost însoțită de progrese tehnice semnificative. Motorul a fost apoi montat sub capota modelului RS3 cu 340 CP, la fel ca TT RS, în timp ce SUV-ul RS Q3 s-a mulțumit cu 310 CP.

Audi TT RS, versiunea de curse din 2010

În 2016, motorul TFSI de 2,5 litri a suferit o reproiectare completă: un nou carter din aliaj ușor, frecare redusă, noi acoperiri pentru cilindri și o gestionare electronică mai avansată. Rezultatul: o reducere a greutății cu 26 kg și performanțe crescute la 400 CP și un cuplu de 480 Nm.

Astăzi, cea mai rafinată versiune propulsează Audi RS3 cu 400 CP și 500 Nm, permițând un sprint 0-100 km/h în doar 3,8 secunde. Dar dincolo de cifrele brute, acel sunet distinctiv continuă să-i încânte pe pasionați. Fiecare exemplar RS3 este asamblat manual la uzina din Győr, Ungaria, în 21 de stații de lucru unde tehnicienii perpetuează o expertiză unică. Pentru cât timp va mai continua? Audi nu și-a condamnat încă motorul, dar având în vedere standardele de mediu din ce în ce mai stricte, este incert dacă va îndeplini rigorile Euro 7, care vor intra în vigoare în 2027.

Distribuie acest articol!