Care este situația mașinilor electrice la nivel mondial?
04.12.2025
        
Distribuie acest articol!   

Vânzările de mașini electrice noi continuă să crească în Europa, China și chiar Statele Unite, deși acest segment se confruntă cu noi obstacole în întreaga lume. Se așteaptă ca Tesla Model Y să rămână cea mai bine vândută mașină electrică din lume în 2025, dar va fi depășită în clasamentul general de modelele termice de la Toyota.

Ponderea vehiculelor electrice în totalul vânzărilor de mașini noi din țările UE pentru primele 10 luni ale anului 2025 este de 16,4%, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Numai în octombrie, această pondere a vehiculelor electrice a fost chiar mai mare, de 18,9%, deși, așa cum recunoaște ACEA, aceste cifre rămân mai mici decât cele sperate de marii constructori auto și de întreaga industrie europeană, atunci când au decis strategia de electrificare, la sfârșitul deceniului precedent.

Pe de altă parte, specialiștii din industrie își exprimă îngrijorarea față de caracterul artificial al creșterii vânzărilor de mașini electrice în Europa. Această tendință ar fi, în mare parte, determinată de nevoia constructorilor de a înmatricula un număr suficient de vehicule electrice pentru a respecta standardele de emisii CAFE, care le impun emisii medii de CO2 sub o limită anuală tot mai strictă pentru fiecare vehicul vândut.

Cu alte cuvinte, un anumit număr de vehicule electrice noi sunt înmatriculate din necesitate, chiar dacă nu au fost vândute clienților. Potrivit institutului francez public de cercetare și inovare dedicat energiei durabile și mobilității curate IFPEN, vânzările de mașini electrice vor continua evident să crească în 2026, iar toată lumea se întreabă care va fi cota lor de piață în 2030.

Potrivit IFPEN, China rămâne de departe cea mai mare piață mondială pentru vehicule electrice, cu aproximativ 9 milioane de mașini electrice în 2025, sau 15 milioane dacă includem modelele hibride plug-in. Și aici, IFPEN prognozează o creștere a vânzărilor în 2026, aproximativ 56% din vânzările totale provenind doar din categoria electricelor 100% sau hibridelor plug-in.

Având în vedere nivelul subvențiilor de pe această piață, unde microcarurile electrice pot fi găsite la sub 10.000 de dolari, iar modelele de familie electrificate la 15.000 de dolari, ponderea vehiculelor electrice nu pare atât de mare: se estimează că aproximativ 30% din totalul vânzărilor de mașini din China, în prima jumătate a anului 2025, au fost vehicule complet electrice, iar conform cifrelor IFPEN, această pondere va rămâne sub 30% pe tot parcursul anului.

Prin urmare, restul de 54% vor fi vehicule cu motor termic sau hibride non-plug-in, ceea ce este încă semnificativ pe o piață în care există o presiune atât de puternică pentru a cumpăra vehicule cu un nivel ridicat de electrificare. În plus, impactul recentei schimbări strategice a politicii fiscale a Chinei rămâne de văzut: începând cu 2026, se așteaptă ca administrația locală să reducă subvențiile pentru vehiculele electrice.

Potrivit IFPEN, vânzările de mașini electrice noi din SUA sunt așteptate să înregistreze o scădere accentuată anul viitor. În ultimii ani, acestea au crescut semnificativ, în special datorită legii de reducere a inflației, care oferea stimulente de până la 7.500 de dolari pentru achiziția de vehicule electrice, ceea ce a permis atingerea unei cote de piață de 10% în 2024.

Totuși, de la preluarea mandatului de către administrația Trump, care a eliminat aceste avantaje fiscale, piața a început să stagneze, iar ponderea vehiculelor electrice ar putea coborî la 9% până în 2026.

În plus, există un risc major de supracapacitate în noile fabrici americane de baterii și automobile electrice, planificate să fie finalizate până în 2030. Schimbarea de direcție a politicilor guvernamentale reprezintă o provocare serioasă pentru industria auto, punând sub semnul întrebării strategiile și investițiile făcute în ultimii ani.

Potrivit IFPEN, ponderea vehiculelor puternic electrificate (100% electrice și hibride plug-in) ar urma să atingă 24% la nivel mondial până în 2025, impulsionată în special de piața chineză. Dacă aceste estimări se vor confirma, procentul ar putea crește în 2026 până la aproximativ 27%, ceea ce ar însemna o flotă globală de circa 80 de milioane de vehicule complet electrice.

Totuși, evoluția pieței vehiculelor electrice rămâne extrem de dificil de anticipat. Se justifică astfel întrebarea: este realistă perspectiva ca vehiculele 100% electrice să devină majoritare la nivel mondial până la sfârșitul anului 2030? Răspunsul va depinde, fără îndoială, de progresele tehnologice și de performanțele noilor generații de modele, care sunt așteptate să apară pe piață până în 2028.

Distribuie acest articol!