Într-un sector auto european turbulent, Ford și Renault tocmai au încheiat o alianță strategică surprinzătoare. Cei doi producători au anunțat dezvoltarea comună a două modele electrice de mici dimensiuni, care vor fi produse de Renault, în fabrica de la Douai, în nordul Franței, începând din 2028.
Decizia Ford de a încredința noului partener francez o parte din viitorul său electric european este, cu siguranță, una surprinzătoare. Cele două modele planificate se vor baza pe platforma AmpR Small dezvoltată de Ampère, filiala de vehicule electrice a grupului francez. Primul este așteptat în reprezentanțe la începutul anului 2028.
Noua alianță nu vizează doar tehnologii comune, ci reflectă și o realitate dură din industria auto: este imposibil să rămâi competitiv de unul singur. Piața europeană încă nu și-a recuperat volumele de dinainte de pandemie, electrificarea progresează mai lent decât se anticipase, iar producătorii chinezi oferă vehicule electrice la prețuri imbatabile.
Confruntați cu jucători precum BYD și MG, care inundă piața cu modele accesibile și relevante, producătorii occidentali trebuie să își regândească modelul de afaceri. Partajarea platformelor, punerea în comun a costurilor de dezvoltare și optimizarea capacității de producție constituie noua regulă a jocului. Cele două grupuri au semnat, de asemenea, o scrisoare de intenție privind vehiculele utilitare ușoare, un segment în care economiile la scară mare pot face toată diferența.
Cei doi constructori au insistat asupra unui aspect: această colaborare nu este în niciun caz un preludiu al unei fuziuni. Este o clarificare nu lipsită de importanță într-un context în care se încheie numeroase alianțe, iar tentația unor consolidări la scară largă ar putea părea logică. Ford a mai experimentat o astfel de colaborare: Explorer și Capri sunt bazate pe platforma MEB de la Volkswagen, în timp ce Transit Custom își împart linia de producție cu Volkswagen Caddy.
Acum rămâne de văzut ce modele 100% electrice va produce Renault pentru Ford. Având în vedere că Fiesta și Focus au dispărut recent din gamă, ar putea fi relansate prin intermediul R5 E-Tech de la Renault, care servește deja drept bază pentru Nissan Micra. Se știe că Ford dorește să relanseze emblematica sa citadină Fiesta. Scoaterea ei din producție, în 2023, a avut un impact semnificativ asupra vânzărilor Ford în Europa.
De asemenea, Focus ar putea fi reînviat având la bază Mégane electric. Ford ar putea folosi, de asemenea, platforma R5 pentru a produce un nou SUV electric mic, un înlocuitor pentru Puma, similar cu Renault 4 E-Tech. Totuși, Ford are și alte proiecte în acest domeniu, în special un SUV electrificat mic care va fi produs la Valencia. Ar putea fi numit Bronco, deși ar fi destul de diferit de modelul omonim vândut în Statele Unite.
Însă de ce nu ne-am putea imagina un model poziționat sun Fiesta? Care s-ar alinia perfect dorinței Ford de a reveni în segmentul modelelor de oraș mai accesibile. De pildă, un comeback al micuțului Ka ar găsi platforma perfectă la noul Renault Twingo.



















