De la o vreme mi-am format obiceiul ca, odată ajuns în decembrie, să trec în revistă cele mai interesante automobile văzute în timpului anului. Un fel de bilanț al împătimitului de creații auto de excepție, o rememorare a celor mai interesante capodopere pe patru roți întâlnite de-a lungul anului.
Mica problemă pe care o am de fiecare dată într-un astfel de moment este să selectez doar câteva dintre nenumăratele bijuterii tehnice admirate de-a lungul anului. Cu greu, ca de fiecare dată, m-am oprit la doar cinci.
Evident, este un top subiectiv. Și pentru că mi-a fost imposibil să stabilesc o ordine, m-a salvat cronologia, înșiruirea de mai jos fiind realizată după „anul nașterii” respectivelor mașini.
Așadar…
Maybach SW 38
Anul fabricației: 1938
Expus la Motorworld München

Această piesă autentică de istorie auto, vopsită într-un nemaiîntâlnit albastru Adriatic, este un Sport Cabriolet a cărui caroserie a fost realizată de compania Spohn din Ravensburg, unul dintre cei mai importanți carosieri care au lucrat pentru Maybach. Exemplarul a fost mașina personală a lui Carl Krone, un client Maybach înrăit și nimeni altul decât fondatorul celui mai vestit circ tradițional din Europa.
O mărturie impresionantă a ingineriei și culturii germane din perioada interbelică, SW 38 a fost unul dintre cele mai populare modele Maybach, un automobil de o calitate excepțională, cu un stil rafinat, impresionant atât prin aspectul maiestuos, cât și prin prețul enorm. Exemplarul despre care vorbim aici nu mai fusese văzut în public de 35 de ani și a fost descoperit recent în SUA. Urmașii primului proprietar l-au cumpărat la o licitație și l-au adus-o înapoi acasă, la München.

Decapotabila sport de lux cu patru uși a fost una dintre cele mai moderne mașini ale timpului său și putea rula cu până la 160 km/h, o viteză uluitoare la acea vreme. Era dotată cu un motor în șase cilindri, de 3,8 litri și 140 CP, cuplat la o transmisie sofisticată, cu preselector, care avea opt trepte de mers înainte și patru de marșarier, radio Telefunken, iar scaunele față puteau fi rabatate prin simpla apăsare a unei manete, transformând interiorul într-un imens pat. Prețul inițial era de aproximativ 30.000 de mărci, echivalentul salariului unui muncitor german pe 20 de ani.
Mașina fost adjudecată la o licitație Sotheby’s cu 461.000 de euro și urmează să treacă printr-o operațiune meticuloasă de restaurare completă, în urma căreia va fi adusă la aspectul inițial, de la momentul livrării. Iar valoarea, cel mai probabil, se va dubla în urma acestei operațiuni. Când am întâlnit-o, în vară, era expusă într-un container transparent, pe un vagon de marfă, la Motorworld München, unde aștepta să fie restaurată.
Cisitalia 202
Anul lansării: 1948
Expus la MAUTO (Museo Nazionale dell’Automobile Torino)

Modelul despre care se spune că a impus standardele pentru designul auto postbelic, în special cel al modelelor GT, este, fără îndoială, una dintre cele mai frumoase mașini din toate timpurile. Creat pe baza studiilor aerodinamice dezvoltate pentru automobilele de curse, a fost produs într-o serie restrânsă, în perioada 1947-1952, cu o caroserie din aluminiu la care capota, aripile și farurile formau un tot unitar cu suprafețe fluide, ceva nemaivăzut până atunci la automobile.
A fost inclus în celebra expoziție „Opt automobile”, din 1951, organizată de Muzeul de Artă Modernă, prestigiosul MoMA din New York. Astfel, pentru prima dată automobilul, la modul generic, era recunoscut ca obiect de artă modernă și exemplu de inginerie creativă, iar expoziția a marcat o schimbare semnificativă în modul în care este perceput designul auto. Cisitalia 202 s-a numărat apoi printre primele automobile incluse în colecția permanentă a celebrului muzeu, fiind considerat „una dintre cele mai remarcabile mașini ale timpului nostru”.
McLaren MP4/2C
Sezonul: 1986 (Formula 1)
Expus la Porsche Museum Stuttgart

Pentru un pasionat de Formula 1 și mai ales pentru un fan Alain Prost, reîntâlnirea cu acest monopost este de fiecare dată un eveniment de zile mari. Expus în Muzeul Porsche pentru a ilustra epoca de aur a prezenței acestui brand ca motorist în Marele Circ, MP4/2C a fost arma perfectă pentru Alain Prost, în 1986. Mașina proiectată de John Barnard s-a pliat perfect pe stilul de pilotaj al francezului și i-a adus al doilea din cele patru titluri supreme la piloți.
La volanul acestei mașini, Prost a reușit să îl învingă pe Nigel Mansell, deși britanicul a beneficiat de o mașină mai rapidă (Williams FW11), motiv pentru care Top Gear l-a inclus în Top 10 cei mai buni piloți de Formula 1 din toate timpurile, în cele mai bune sezoane ale lor. În ceea ce mă privește, imaginea de neuitat din acel an este cea de pe Hockenheimring, cu Prost rămas fără combustibil, împingându-și mașina spre linia de sosire.
Pininfarina Sergio
Anul lansării: 2013
Expus în foaierul MAUTO (Museo Nazionale dell’Automobile Torino)

Acest roadster extrem de rar, produs în doar șase exemplare, a fost prezentat cu statut de concept la Salonul de la Geneva din 2013. A fost creat de renumita casă de design Pininfarina în memoria fostului ei șef, Sergio, decedat cu un an înainte. A fost lansat la momentul celebrării a șase decenii de colaborare între Pininfarina și Ferrari, ca un omagiu adus designului clasic. Păstrează canoanele unei barchetta cu două locuri și are un profil foarte spectaculos, ceea ce, conform filozofiei Pininfarina, reprezintă „arhetipul extrem al mașinilor sport”.
În mod firesc, a fost dezvoltat pe o mecanică de Ferrari, șasiul fiind preluat de la 458 Spider. La proiectare s-au utilizat noi tehnici de modelare conceptuală 3D, preluate din aeronautică și furnizate de partenerul tehnic Dassault Systèmes, prin intermediul platformei integrate 3DExperience. Motorul V8 de 4,5 litri și 597 CP este capabil de o accelerație 0-100 km/h în 3 secunde. În funcție de exemplar, prețul estimativ este cuprins între 3 și 6 milioane de euro.
Bugatti Bolide
Anul lansării: 2020
Expus în showroom Bugatti München

Votat încă din faza de proiect drept Cel mai frumos hypercar din lume, la Festival Automobile International 2021, Bolide preia platforma mecanică de la Chiron. Dar, spre deosebire de acesta, a fost conceput să ruleze exclusiv în condiții similare celor de la curse. Nicidecum, deci, pe drumuri publice. Prin urmare, are pneuri slick și este un model ultraperformant și ultraușor. Dotat cu emblematicului motor W16 de 8,0 litri cu putere de până la 1.850 CP și cântărind doar 1.240 kg, Bolide are un raport greutate-putere fenomenal, de doar 0,67 kg/CP. Viteza maximă a fost estimată la peste 500 km/h.
Când a fost prezentat inițial, la finele anului 2020, cu statut de concept experimental, era cel mai performant automobil produs vreodată de Bugatti, care și-a propus să îl livreze doar în configurație de pistă. Prețul estimativ de start: peste patru milioane de euro.
În mod normal, o astfel de raritate poate fi văzută doar la saloane auto, evenimente exclusiviste, în muzee sau colecții private. Am fost foarte surprins să îl descopăr într-un showroom Bugatti, mai ales că îmi imaginam cât de nerăbdători trebuie că își așteptau „jucăria” cei 40 de răsfățați ai sorții care l-au comandat deja de câțiva ani. Dar la o privire mai atentă, misterul a fost deslușit: era un model static, adică unul din acele prototipuri timpurii, folosite uneori de constructori la momentul dezvăluirii proiectului, cu ocazia marilor saloane auto. Chiar și așa, este un Bugatti rarisim. Un Bolide. Poate chiar primul!
Eugen Cocea



















