Mașinile electrice: ce greșeli trebuie evitate, pentru a prelungi viața acumulatorului
26.03.2023
        
Distribuie acest articol!   

Pentru un proprietar de automobil electric, starea acumulatorului ar trebui să constituie una dintre preocupările prioritare. În acest sens, câteva greșeli trebuie evitate, pentru ca durata de viață a acumulatorului să fie cât mai lungă.

Acumulatorul trebuie păstrat într-o stare cât mai bună. La orice baterie litiu-ion, o utilizare neadecvată duce la o deteriorare mai accentuată în timp.

Pentru a menține o performanță rezonabilă pe o perioadă cât mai lungă de timp, este esențial să se adopte obiceiuri bune de încărcare și de condus. Proprietarii de automobile electrice află destul de repede un aspect important: cu cât au mai puțină grijă de baterie, cu atât vor trebui să viziteze mai des stația de încărcare. Adică vor pierde mai mult timp și bani!

În cazul bateriilor litiu-ion, dacă se ajunge sub un anumit prag de încărcare (20%, de regulă), acestea vor trebui să lucreze din greu pentru a menține funcționarea optimă. Iată de ce trebuie evitate situațiile în care mașina ajunge la un nivel scăzut de încărcare pentru o perioadă lungă de timp. La sub 5%, situația devine critică!

Aceeași poveste este și pentru finalul intervalului de încărcare. Bateriilor moderne nu le place să stea la încărcare mult timp peste 80%. O baterie rămasă la încărcat pentru o perioadă lungă de timp, deși a ajuns la 100%, nu este un obicei bun, deoarece va tinde să streseze bateria, tensiunea fiind la nivelul maxim.

Desigur, dacă vă încărcați bateria la 95% pentru o călătorie lungă și ajungeți la 10%, bateria nu se va deteriora imediat. Însă trebuie favorizat intervalul 20-80%.

O baterie este proiectată să reziste la un anumit număr de cicluri de reîncărcare. La una litiu-ion, în medie sunt între 1.000 și 1.500 de cicluri. Inevitabil, dacă aveți tendința de a suprasolicita accelerația, veți pune mai multă presiune pe motor și implicit pe baterie. Veți descărca mai rapid bateria, deci veți favoriza uzura prematură.

De asemenea, alegeți călătoriile scurte și evitați vitezele mari pe distanțe lungi. Evitați să mergeți prea des pe autostradă, deoarece rulajul cu peste 110 km/h pe o perioadă mai lungă de timp forțează motorul să funcționeze continuu la într-un regim susținut.

La rândul ei, temperatura baterie este unul dintre factorii care influențează durata și puterea de încărcare. Când este între 20 și 40 de grade Celsius, încărcarea va fi optimă și veți putea obține performanțe maxime de încărcare.

Căldura extremă (peste 50°C) va fi dăunătoare sănătății celulelor bateriei. Încărcarea unei baterii care este deja fierbinte, la o mașină electrică care nu este echipată cu un sistem de reglare termică, ar putea avea consecințe critice. Unele modele dispun deja de sisteme de baterii care reușesc să gestioneze foarte bine variațiile de temperatură.

La bordul unui automobil electric, aerul condiționat și încălzirea sunt doi consumatori majori de energie. Vara este important să nu răciți prea mult habitaclul. La fel este iarna, când în loc să cereți bateriilor să vă încălzească mașina, puteți purta o haină în plus.

De asemenea, scaunele și volanele încălzite sau ventilate pot rezolva mult mai eficient problema încălzirii din interior. La fel de eficientă poate fi și preîncălzirea sau prerăcirea, înainte de a porni, atunci când mașina se află la încărcare.

Distribuie acest articol!