Suzuki Jimny, ultimul samurai

26 martie 2013



In urma cu doar cativa ani, Suzuki Jimny, considerat cel mai mic SUV, constituia o prezenta unica pe piata europeana. Si asta pentru ca, desi pastreaza liniile clasice, inspirate parca din cele consacrate de Jeep Willys, Jimny surprinde prin dimensiunile reduse.

Intre timp, lucrurile s-au schimbat considerabil, prin aparitia noii categorii crossover urban, cu multe modele compacte si chiar mini, in versiune SUV, comparabile cu Jimny, ca dimensiuni. Cu toate acestea, Jimny ramane un model aparte, un SUV in adevaratul sens al cuvantului.

Suzuki Jimny nu este nici pe departe cel mai comod off-roader, interiorul este minimalist, iar motorul pe benzina de 1.3 litri 16V, singura optiune in privinta motorizarii, putea fi mai putin gurmand. Dar toate aceste neajunsuri palesc in momentul in care parasesti asfaltul, la volanul unui Jimny. Ajuns in mijlocul naturii, departe de drumurile ca-n palma, intelegi de ce aceasta masina este preferata peste tot in lume, de catre cei care isi desfasoara activitatea la munte, pe drumuri forestiere sau in zone greu accesibile.

De altfel, pentru utilizatorii cu profil activ, Suzuki ofera si in Romania versiunea Ranger, cu plasa metalica despartitoare in habitaclu si carlig de remorcare. Si astfel, volumul initial destinat bagajelor, de 113 litri, ajunge pana la 324 litri.


Cum spuneam, lucrurile se schimba radical pe teren accidentat, iar  latimea de doar 1,6 metri se transforma intr-un mare avantaj, atunci cand trebuie sa te strecori printre copaci sau sa mergi pe cai inguste. La fel cum unghiul de atac (34 de grade), cel de degajare (46 de grade) si cel de rampa (31 de grade), impreuna cu garda la sol de 19 cm contribuie la usurinta cu care Jimny este obisnuit sa se deplaseze pe drumuri accidentate sau sa escaladeze cu mult curaj pantele.

Pentru abordarea pantelor abrupte, a suprafetelor alunecoase sau a celor acoperite cu pietris, transmisia integrala are functia 4WD-L, care se activeaza prin simpla apasare a unui buton. Cat despre legatura cu solul, s-a preferat solutia clasica, solida, cu suspensie in trei puncte cu arcuri elicoidale si punte rigida.

In privinta motorizarii, cum spuneam, singura versiune disponibila este motorul pe benzina de 1,3 litri 16V, injectie multipunct, de 85 CP, cuplat la o cutie de viteze manuala in 5 trepte. Consumul mixt declarat este de 7,1 litri/100 km, insa ceva ne spune ca, pus serios la treaba, Jimny va dezechilibra relativ repede media. Chiar si asa, cei obisnuiti cu ritmul offroad, nu isi vor face probleme din acest punct de vedere!

Am condus Jimny intr-un oras aglomerat, la drum lung pe soselele din Romania, la munte si pe drumuri forestiere. S-a descurcat bine in fiecare ipostaza, insa de departe s-a simtit in largul sau atunci cand a fost pus sa-si arate abilitatile de catarator. Pentru cei care cauta un 4×4 autentic, de dimensiuni mici, “asa cum se faceau odata, iar in ziua de azi nu se mai fac” si la un pret rezonabil (15.000 euro cu TVA), fara niciun dubiu, Jimny este solutia. Pentru ca este un demn urmas al legendarului Suzuki Samurai!