BMW i3 – primele informatii oficiale

14 iulie 2013, Sursa: comunicat de presa BMW Group Romania



Activitatea de cercetare si dezvoltare derulata cu incepere din 2007, in cadrul "project i", a pus bazele unor solutii de mobilitate cu emisii zero. Pentru lansarea primului model de serie din istoria marcii, BMW Group urmareste o abordare integrata, intruchipata de noul brand BMW i. BMW i se angajeaza sa creeze automobile inovatoare si servicii de mobilitate premium care respecta principiile de dezvoltare durabila, dar si experienta unica care defineste marca BMW. BMW i3, primul model de serie al noului brand, ofera clientilor mobilitate cu emisii zero intr-un pachet auto premium.

Asemenea arhitecturii unice a automobilului – concentrata in jurul structurii LifeDrive cu sasiu de aluminiu si caroserie din fibra de carbon (CFRP) -, electromotorul si sistemul de management electric, acumulatorul litiu-ion de tensiune ridicata, toate au fost dezvoltate si produse independent de BMW Group in cadrul programului BMW eDrive. Acestea garanteaza ca placerea condusului – definitorie pentru BMW – este o caracteristica de baza si a primului automobil electric din portofoliul BMW i.

Alaturi de aceasta, un rol important il au sistemele de asistare a conducatorului si serviciile de mobilitate de la BMW ConnectedDrive si 360° ELECTRIC, ultimul conceput special pentru BMW i3. Integrarea inteligenta a acestor dotari asigura o experienta de utilizare cu adevarat speciala.

In cazul BMW i3, placerea de a conduce este asigurata de un echilibru optim intre masa, performante si autonomie pentru mobilitate urbana. In acest caz, elementele principale au fost arhitectura LifeDrive si tehnologia BMW eDrive. Utilizarea unui material usor precum fibra de carbon CFRP pentru celula pasagerilor a compensat masa suplimentara a acumulatorului litiu-ion, in timp ce pozitionarea pachetului de baterii central si jos a imbunatatit agilitatea automobilului prin distributia perfecta (50:50) a maselor si un centru de greutate deosebit de jos. In plus, electromotorul montat in vecinatatea puntii spate propulsoare ofera caracteristici unice de performanta pentru acest gen de sistem. Experienta de condus sta sub semnul agilitatii. Livrarea instantanee a puterii electromotorului, reglajul rigid al suspensiei, directia precisa si diametrul de bracaj impresionant de mic (9,86 metri) reprezinta abordarea BMW in ceea ce priveste electromobilitatea urbana.

Motorul electric genereaza o putere de 170 CP si un cuplu maxim de 250 Nm, disponibil din prima clipa. Motorul cantareste doar 50 kg si ofera o viteza de raspuns fara precedent in universul electromobilitatii. Constructia specifica a electromotorului hibrid sincron, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3, mentine un flux liniar de putere in partea superioara a intervalului de turatii. BMW i3 sprinteaza de la 0 la 60 km/ora in aproximativ 3,7 secunde si de la 0 la 100 km/ora in 7,2 secunde.

Conceptul de control al BMW i3 cu o singura pedala, configurat de inginerii BMW Group in dezvoltarea sistemelor de propulsie, contribuie suplimentar la experienta unica a condusului. Modul de recuperare a energiei este activat in momentul in care conducatorul ridica piciorul de pe acceleratie, electromotorul comuta din modul propulsor in cel generator, transferand puterea in acumulatorul litiu-ion. Se realizeaza astfel un efect de franare care poate fi controlat cu precizie din pedala de acceleratie. Functia de recuperare este dependenta de viteza, ceea ce inseamna ca automobilul "ruleaza la liber" cu eficienta maxima la viteze ridicate si genereaza un efect mare de franare la viteze reduse.

Acumulatorul litiu-ion ofera modelului BMW i3 o autonomie de 130-160 km in regim de condus cotidian. Aceasta creste cu aproximativ 20 km, in modul ECO PRO si inca o data cu aceeasi distanta in ECO PRO+ pentru un maxim real de pana la 200 km. Daca se doreste, BMW i3 este disponibil si cu un sistem range extender care mentine incarcarea bateriei litiu-ion la un nivel constant cat timp automobilul se deplaseaza – activarea se face imediat ce acumulatorul coboara sub un nivel prestabilit. Prelungirea autonomiei se face cu ajutorul unui motor pe benzina, cu doi cilindri (650 cmc), care dezvolta 34 CP si care este montat in vecinatatea electromotorului, deasupra puntii spate. In traficul cotidian, acest motor prelungeste autonomia maxima a masinii pana la aproximativ 300 km.

BMW i3 este primul automobil electric din lume complet conectat. Nici un alt model nu dispune de un schimb de informatii atat de vast intre masina, conducator si mediul inconjurator. Un card SIM, disponibil standard la BMW i3, este cheia care permite accesul la serviciile BMW ConnectedDrive, care ofera – in premiera mondiala – si facilitatea unica de orientare pe traseu intermodal, care incorporeaza conexiunile de transport public local in planul calatoriei. Obiectivul acestei conectari inteligente ofera solutia optima de navigare in contextul traficul aglomerat de oras.

Serviciile BMW ConnectedDrive, concepute special pentru BMW i, pun accentul pe aspecte ale navigatiei si gestiunii energiei. Range Assistant este activat atat pentru planificarea traseului, cat si de-a lungul calatoriilor deja in curs de desfasurare. Daca destinatia programata in sistemul de navigatie este mai departe de autonomia masinii, sistemul sugereaza trecerea in modul ECO PRO sau ECO PRO+ si calcularea unui traseu mai eficient. In cazul in care conducatorul trebuie sa realimenteze acumulatorul la o statie publica de incarcare, este afisata o lista a celor disponibile in zona. Sistemul de navigatie de la BMW i3 dispune si de o afisare dinamica a autonomiei.

Conexiunea intre conducator si automobil intra intr-o alta dimensiune odata cu BMW i3. Aplicatia BMW ConnectedDrive Remote pentru BMW i permite terminalelor smartphone sa acceseze datele utile ale masinii pentru planificarea calatoriei. Daca BMW i3 este oprit la o statie de incarcare sau la un panou BMW i, alimentarea cu energie poate fi gestionata prin smartphone, in timp ce aerul conditionat sau functia de incalzire pentru pachetul de baterii pot fi si ele activate de la distanta. In plus, clientii isi pot folosi telefoanele pentru a trimite destinatii catre sistemul de navigatie al automobilului. Aplicatia arata conducatorului statiile de reincarcare (si daca sunt disponibile) si poate stabili daca masina are suficienta energie pentru a ajunge la acestea. Afisarea limitei de autonomie pe ecranul telefonului este asemanatoare cu cea oferita de sistemul de navigatie al automobilului.

Obiectivul in determinarea autonomiei BMW i3 a fost acela de a asigura ca automobilul poate fi folosit intru-n regim cu doua sau trei incarcari pe saptamana. Studiile efectuate in cadrul "project i" – au implicat peste 1.000 de participanti si au fost efectuate pe parcursul a peste 20 de milioane de kilometri – au aratat ca distanta zilnica medie parcursa de un automobil de oras este de aproximativ 45 de kilometri, astfel ca o autonomie de 130-160 km poate acoperi necesitatile calatoriilor urbane. Clientii pot realimenta acumulatorii masinilor fie cu ajutorul panoului oferit de BMW i, fie cu al unei surse casnice de curent.