Progrese importante pe calea incarcarii wireless si dinamice

25 aprilie 2018,



Intr-unul din primele articole din sectiunea Electromobilitate, enumeram cinci obstacole actuale in calea electrificarii transportului rutier, printre care si densitatea redusa a retelei de incarcare. Am revenit la subiect recent, cu doua puncte de vedere diametral opuse, de indata ce comunicatul ACEA incerca sa arunce vina pentru adoptarea lenta a electrificarii transportului rutier in Europa, pe retelele de incarcare.

Opinia este contrazisa de raportul Comisiei pentru Energie, de cel al numeroaselor luari de pozitie al firmelor reunite in “Platforma pentru electromobilitate” si de comparatia intre Norvegia si Suedia. Norvegia are dublul numarului de automobile electrice in circulatie, la o populatie jumatate cat Suedia si un numar mai mic de statii de incarcare, indicand ca politica de sustinere guvernamentala si locala sunt cei mai importanti factori in decizia de cumparare a unui vehicul electric.

Din punctul de vedere al incarcarii, avantajul major al masinilor electrice este comoditatea pentru utilizator, fiindca pot fi “alimentate” pe timpul noptii acasa sau la locul de munca, nemaifiind necesara deplasarea la “benzinarie”.

Pentru deplasarile ce depasesc autonomia electrica, conditionata de dimensiunea si implicit pretul actual al acumulatorului, exista asa numitele “statii de incarcare la destinatie” (hoteluri, restaurante, magazine) sau incarcatoarele rapide, aliniate dealungul autostrazilor si soselelor principale.

Pana cand densitatea punctelor rapide de incarcare va fi acoperitoare si va elimina teama de a ramane fara curent (range anxiety), solutia hibrizilor plug-in este un compromis bun, pentru a reduce poluarea in orasele aglomerate, circuland in regim electric si pentru a acoperi distante mari in exterior, circuland cu ajutorul motorului clasic.

Pe langa complexitatea sistemul hibrid plug-in, semnalam ca economiile substantiale cu intretinerea periodica (schimburi de ulei, filtre, curele) si cele accidentale (tot ce tine de motor, esapament, alimentare) nu vor fi realizate cu un model PHEV (hibrid plug-in). In schimb, cele legate de acumulatorii de tractiune si sistemele electronice se vor adauga la costurile totale pe durata exploatarii vehiculului.

Problema incarcarii cat mai eficiente si comode cu energie electrica preocupa multe firme de specialitate si conceptul de “incarcare dinamica” prinde forme tot mai concrete, trecand de la faza de proiectare la cea de prototip si in prezent apar primele rezultate publicate din exploatarea curenta.

Kia, GM si BMW experimenteaza cu sisteme de incarcare “wireless”, fara cablu de alimentare

Intr-un proiect de trei ani, Hyundai-Kia America Tech Center (HKATC) impreuna cu compania Mojo Mobility si comisia pentru energie regenerabila din cadrul Departamentul de Energie SUA a echipat cinci modele Kia Soul cu sistemul de incarcare electromagnetica. Compus dintr-un receptor instalat in podeaua automobilului si o bobina in spatiul de parcare, sistemul are 10kW si randament vehicul-retea de 85%.

In decembrie 2016, GM si firma WiTricity, un start-up format la prestigioasa universitate tehnica MIT (Massachusetts Institute of Technology), anuntau colaborarea in vederea transpunerii in practica a incarcarii wireless pentru automobile. De atunci, firmele Momentum Dynamics si Plugless au prezentat propriile solutii pentru incarcarea wireless a automobilelor electrice.

BMW ofera un sistem wireless de 3,2 kW, care poate incarca acumulatorul modelului PHEV 530e (hibrizii plug-in sunt solutia preferata de BMW in prezent pentru electrificarea flotei) in trei ore si jumatate. Mai multe detalii in video-ul de mai jos.

Sosele electrice in Suedia

Dupa anuntul SCANIA din 2016, despre “prima sosea electrica din lume”, mai recent o solutie tehnica noua a fost aplicata pe un tronson de 2 km de catre Administratia Transportului din Suedia. Denumit eRoadArlanda, proiectul isi propune in prezent sa colecteze date din trafic real, dupa cativa ani de experimentare in circuit inchis.

Sosele solare in Franta si China

In decembrie 2016 firma Colas inaugura in Normandia un tronson de sosea cu celule fotovoltaice, o prima etapa dintr-un proiect inovativ orientat spre un viitor independent de petrol.

Mai recent, in China s-a dat in functiune 1 km de sosea solara cu planuri mai ambitioase decat cel de a genera doar energie electrica. Proiectul prevede integrarea de senzori pentru comunicarea cu vehiculele autonome si experimentarea cu incarcarea dinamica (din mers) a masinilor electrice.

Opinia autorului:

Efortul de a gasi solutii pentru forme de transport independente de petrol este cel mai mare in tarile care nu dispun de aceasta resursa pretioasa pentru economia moderna. In prezent, Europa plateste UN MILIARD DE EURO PE ZI pentru petrol, o buna parte fiind utilizat pentru transport.

Producand energie electrica pe plan local, din surse eoliene si solare, se pot diminua atat pierderile cu distributia, cat si dependenta de petrol, care are ca efect reducerea impactului poluarii asupra sanatatii publice.

Opinia elecromobilistului:

Daca aveti informatii despre proiecte asemenatoare derulate in universul academic sau de catre firme din Romania, va oferim spatiul sectiunii noastre Eletromobilitate, pentru a le face cunoscute opiniei publice si companiilor interesate.

Va multumim pentru colaborare!

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *