Salonul Auto de la Beijing, organizat la fiecare doi ani, alternand cu cel de la Shanghai, reprezinta cel mai mare eveniment automobilistic, atat ca numar de expozanti cat si ca numar de vizitatori. Editia din acest an marcheaza inceputul unei tranzitii ce vine dupa o decada de crestere fara precedent, in care China a devenit de departe cea mai mare piata auto din lume (28,9 milioane vehicule noi vandute in 2017).
Odata cu incetinirea ritmului de crestere se suprapun doua aspecte majore, care vor marca urmatoarea decada pentru industria auto globala. Pe de-o parte, este vorba de tranzitia de la motoarele cu ardere interna spre cele electrice, sustinuta prin subventii si impusa prin legislatie de guvernul chinez (morcovul si biciul). Pe de alta parte, este vorba de eliminarea treptata a obligativitatii pentru producatorii straini de a opera in China doar ca firme mixte cu parteneri chinezi, in care nu pot detine mai mult de 50%. Producatorii de NEV (new energy vehicles) pot incepe productia din acest an pe teritoriul Chinei fara partener local, urmati de cei de vehicule comerciale in 2020, iar in final automobile din 2022.
Analizand vanzarile in China ale celor mai mari firme din Europa (Volkswagen) si SUA (General Motors), este mai usor de inteles importanta acordata de toti producatorii globali salonului de la Beijing si impactul avut de legislatia locala asupra industriei auto. General Motors a vandut anul trecut peste patru milioane de vehicule in China, mai mult decat in SUA, iar Volkswagen mai mult de trei milioane, China fiind cea mai importanta piata pentru concernul german.
Din prima zi este evident accentul pus pe electrificare si cresterea in forta a firmelor locale in aceasta piata noua. Dupa Channel News Asia, 124 din cele 174 de modele EV si PHEV din pavilioanele expozitiei de la Beijing sunt expuse de firmele locale, iar noul CEO Volkswagen, Herbet Diess anunta la conferinta de presa, pe langa lansarea unor modele electrice in 2020, investitii de 15 miliarde euro in China, pentru vehicule electrice si autonome, pana in 2022.
Din perspectiva electromobilistului dornic de noutati despre ultimele modele si ce se intampla ora de ora la China Auto, cum este supranumit salonul de la Beijing, recomandam website-ul Autocar UK. Din stirile primei zile am selectat mai jos cele legate de automobile electrice, listate in ordine alfabetica, cu exceptia … ultimei, care aparent nu ar trebui sa isi gaseasca locul aici.
Aston Martin
Intr-un interviu acordat Bloomberg TV, directorul executiv Andy Palmer afirma ca legislatia locala “impinge” intreaga industrie auto spre electrificare, cu sublinierea: “Participam la cea mai mare schimbare in industria auto de cand am abandonat caruta cu cai”.
BAIC (Beijing Automotive)
Unul din liderii vanzarilor de autovehicule NEV in China, BAIC anunta intentia de a deschide o fabrica de asamblare pentru automobile electrice in Africa de Sud, continuand astfel expansiunea firmelor chinezesti in strainatate, dupa Bulgaria si Bielorusia. In Canada si SUA (California) BYD produce autobuze electrice.
BMW
Lansarea primului model electric SUV iX3 dupa 2013, cand au pornit la drum i3 si i8, a starnit mare interes prin conceptul inedit de a produce in China (Shenyang), in colaborare cu partenerul Briliance si a exporta in intreaga lume. Din pacate s-a suprapus cu evenimente politice si economice tensionate intre China si SUA, care afecteaza planurile de export spre SUA a masinilor produse in China.
BUICK (grupul GM)
Cu vanzari de peste 1,1 milioane automobile in China (219.000 in SUA), Buick s-a straduit de cativa ani sa indeplineasca mandatul procentual de vehicule NEV vandute in China. Velite 5 este o varianta a modelului Chevrolet Volt (SUA) sau Opel Ampera (Europa) adaptat pentru piata din China cu autonomie electrica mai mare. Enspire si Velite 6 sunt doua modele noi prezentate la salon, produse in colaborare cu partenerul local SAIC (Shanghai Automotive).
Honda
Primul crossover electric asamblat de Honda in colaborare cu partenerul GAC, Everus va intra in productie spre sfarsitul anului si este destinat exclusiv pietei chinezesti.
LeEco (start up electric China)
Prezentat in faza de concept, LeEco LeSee este perceput ca un viitor concurent Tesla, dezvoltat in colaborare cu Aston Martin.
Nissan
Nissan este liderul mondial la vanzarile de automobile electrice cu modelul LEAF, ajuns la a doua generatie. Tocmai cand NCAP anunta in Europa rezultatul cu scorul maxim pentru testele noii generatii LEAF, la Beijing s-a lansat o varianta pur electrica cu o caroserie in trei volume, preferata in China, sub numele Sylphy.
Pininfarina
Un nume de prestigiu, ce face parte in prezent din grupul indian Mahindra, Pininfarina a prezentat conceptul H500, interpretat de indata ca alt potential competitor Tesla.
Tesla
In pregatirea asamblarii locale intr-o fabrica noua la Shanghai, prin care se vor evita taxele vamale aplicate in prezent automobilelor importate din SUA, Tesla a prezentat toate cele trei modele electrice S, X si 3, aflate in productie curenta la Freemont, in California. Nu a fost nevoie ca Elon Musk sa apara in conferinte de presa si sa declare ca va imbratisa electrificarea in viitorul apropiat, cum s-au vazut obligati sa o faca reprezentatii marilor concerne globale, sub presiunea legislatiei din China. Inca din 2012, de cand a lansat Model S, Tesla este recunoscuta peste tot in lume ca un ghimpe in coasta celor ce au incercat sa evite mai intai, apoi sa amane electrificarea, fiindca a dovedit superioritatea tractiunii electrice si a trezit interesul cumparatorilor, fara precedent in lumea auto, comparabil mai degraba cu pasiunea pentru produsele Apple.
Volvo
Nu este prima data cand CEO Hakan Samuelsson declara “electrificarea” intregii game Volvo, inteleasa initial ca fiecare model va avea si un motor electric. Intre timp, China a devenit cea mai mare piata pentru firma suedeza, apartinand grupului Geely. Din vanzarile globale de 571.000 automobile in 2017, Volvo a crescut cu 23% in China, fata de anul precedent, si a vandut 114.000 automobile. Pentru a atinge obiectivele de reducere a poluarii, guvernul chinez preconizeaza ca va fi nevoie de 7 milioane de vehicule electrice (20% din vanzarile de automobile) in 2025. Dl. Samuelsson doreste o felie din placinta, declarand: “Viitorul electric al Chinei este totodata viitorul electric al firmei noastre”.
WM (start up electric China)
Dincolo de faptul ca orice concept electric mai aratos este prezentat ca viitorul “Tesla killer”, este greu de imaginat un compliment mai imbucurator decat cel venit de la un potential concurent. Freeman Shen este fondatorul firmei WM, care isi propune lansarea in productie a unor modele electrice de lux. Intr-un interviu acordat CNBC, a declarat: “Cred ca Tesla are un brand foarte bun pe piata vehiculelor electrice. Venirea lor in China va ajuta intreaga piata electrica sa creasca si sa devina mai puternica in lupta cu masinile traditionale”.
Bosch (diesel)
Cu toate ca Bosch este furnizorul de motoare electrice si electronica pentru numeroase modele aflate in productie sau in faza de prototip, CEO Volkmar Denner a ales sa stea cat mai departe de Beijing si de valul (fortat) de entuziasm pentru electrificare, ce a curpins lumea auto, ca sa dezvaluie o mare realizare a inginerilor de la Bosch, care ar putea salva … propulsia diesel.
db