Rolul TCO in decizia de achizitie a unui automobil electric

18 mai 2018,



Asa cum am promis recent, revenim la subiectul costului total de proprietate (TCO – total cost of ownership) in decizia de achizitionare a unui automobil electric.

Intr-unul din primele articole din seria Electromobilitate initiata aici, atrageam atentia ca pretul mare al acumulatorilor (litiu-ion pentru tractiune rutiera) sunt un obstacol major in calea adoptarii pe scara larga a autovehiculelor electrice cu autonomie de peste 300 km, pentru care sunt utilizati acumulatori mai mari de 40kWh.

Vestea buna este ca in ultimii cinci ani pretul acumulatorilor s-a injumatatit si ca progresul tehnologic actual, impreuna cu cresterea semnificativa a volumului de productie, vor duce la scaderea preturilor si in viitorul apropiat, chiar daca intr-un ritm mai lent, datorat cresterii pretului la materiile prime, litiu si cobalt.

Daca dorim sa beneficiem performantele dinamice foarte bune, datorita cuplului la pornire si de linistea deplasarii cu un automobil electric astazi in Romania, cum stau lucrurile?

Am ales pentru comparatia noastra doua automobile din clasa medie cu performante si dimensiuni foarte apropiate.

Faceti cunostiinta cu canditatii:

Seat Exeo


Achizitionat nou in martie 2009, cu 18.000 de euro, cu urmatoarele date consemnate in talon: motor benzina 1781 cmc, 110kW (150 CP), emisii CO2 184g/km. Automobilul a parcurs 72.500 km (majoritatea in oras), unde condus energic a inregistrat un consum mediu de 9 litri/100 km. Prietenii de la Porsib ne-au pus la dispozitie fisa de intretinere a automobilui, de unde am extras costul pieselor si al manoperei necesare intretinerii curente si reparatiilor automobilului pe parcursul primilor opt ani.

Nissan Leaf, generatia a II-a


In prezent cel mai bine vandut model electric pe plan mondial, cu urmatoarele date de prospect, puse cu amabilitate la dispozitie de firma Badsi SRL (multumim si pe aceasta cale doamnei Amalia-Maria Robitu si colegilor de la Auto Europa Timisoara). Putere identica cu EXEO 110kW (150CP), dimensiuni si caroserie (hatchback, patru usi) asemanatoare, consum 19,4 kWh/100 km.

La prima vedere, pretul de achizite de baza, 34.000 de euro, pentru varianta cea mai simpla, Visia, este prohibitiv, dar luand in considerare TCO – costul total de proprietate, situatia devine mai nuantata.

In primul rand, automobilele electrice noi beneficiaza in Romania de una din cele mai generoase subventii acordate in Europa, in valoare de 45.000 de lei, aproximativ 10.000 de euro.

Analizand sursele de finantare existente in prezent pentru achizitie, am calculat pentru Leaf o dobanda totala pentru cinci ani de 3.174 euro, mai mica decat 3.999 euro achitati tot pe parcursul a cinci ani pentru Exeo.

Diferitele taxe, asigurarea, rovigneta si ITP vor fi aproximativ la acelasi nivel, cu singura exceptie a impozitului, eliminat pentru automobile electrice.

Intrebarea cheie este valoarea de revanzare, pentru care nu avem suficiente date de pe piata de second hand din Romania si am preferat sa nu o includem in calcul.

Alte aproximari in metodologia aplicata sunt legate de variatia pretului la combustibil, al cursului de schimb valutar si al inflatiei. Pentru benzina am considerat un pret mediu pe 8 ani si un curs mediu leu/euro, iar pentru curentul electric pretul si cursul actual, fara a specula asupra evolutiei viitoare a preturilor.

Costurile de service le-am departajat in doua grupe: cele specifice motoarelor cu ardere interna (ulei, filtre, curele, distributie, esapament, bujii, etc) si cele care au fost prestate pentru Exeo si pot fi aplicate automobilului electric (anvelope, suspensie, directie, frane, stergatoare de parbriz, etc).

De notat ca nu am intrat in detalii de genul uzurii mai mici a sistemului de franare, datorita franarii regenarative la Leaf si nici nu am speculat asupra unor potentiale probleme cu sistemele electrice de inalta tensiune sau a celor electronice, considerand ca sunt acoperite de garantia generoasa de 100.000 km acordata de Nissan pentru LEAF.

Analiza noastra se refera la un parcurs total, 72,500 km, mai mic cu aproximativ 25% decat cel acoperit de garantia LEAF si o exploatare de opt ani, acoperita de garantia acumulatorului (160.000 km !!!), pentru a elimina “teama de necunoscut”.

Dupa luarea in calcul a tuturor elementelor enumerate mai sus, am reprezentat grafic costul de achizitie (inclusiv dobanzile pentru cinci ani) si cel de exploatare pentru opt ani si am constatat ca TCO pentru Exeo creste mult mai rapid decat pentru Leaf, in principal din cauza costului mai mare al benzinei si al intretinerii curente (ulei, filtre, curele, bujii, etc).

Graficul de mai jos este orientativ si nu reprezinta o recomandare de achizite a unui autovehicul electric, datorita simplificarilor si extrapolarilor facute cu cele mai bune intentii.

Pe masura ce echipa 24auto.ro va acumula date din exploatarea reala de zi cu zi a unui Nissan Leaf, vom reveni cu clarificari si actualizari asupra consumului de electricitate, costului incarcarii si a celui de intretinere.

 

Opinia electromobilistului:

Daca doriti sa participati la acumularea de informatii despre costul total de proprietate al vehiculelor electrice utilizate in Romania, ne bucuram sa ne contactati la adresa info@24auto.ro.

Va multumim anticipat pentru colaborare si ne gandim de pe acuma cum sa recompensam pe cei mai activi electromobilisti.

db

PS: Inca un mic detaliu… pe parcursul celor 72.500 km, Exeo a eliminat in atmosfera 13.340 kg de CO2, adica de zece ori greutatea masinii!