Dezvoltarea retelelor de incarcare pentru autovehicule electrice, in lume si in Romania
17.06.2018
        
Distribuie acest articol!   

Intr-unul din primele articole dedicate electromobilitatii, evidentiam cinci factori care domina sondajele de opinie ce incearca sa determine cauzele adoptarii lente a automobilelor electrice: autonomia, infrastructura de incarcare, numarul mic al modelelor existente pe piata, performantele acestora si pretul de achizitie.

Doua dintre ele, autonomia si infrastructura de incarcare, la care noi am adauga si viteza de incarcare, sunt importante pentru cei ce doresc sa utilizeze automobilul electric pentru distante lungi, in afara oraselor.

Extinderea autonomiei este posibila cu acumulatori mari, asa cum a demonstrat Tesla cu cele trei modele S, X si 3 aflate in productie la Freemont, California si Tilburg, Olanda, dar din cauza pretului (inca) ridicat al acumulatorilor, variantele cu autonomie mare au un pret mare de achizitie.

Chevy Bolt si noul Nissan Leaf (cu acumulator de 40kWh) depasesc 300 km autonomie in exploatarea de zi cu zi la preturi mai accesibile. Pe masura ce pretul de fabricatie scade, variantele din 2019 vor fi echipate cu acumulatori de 60 kWh, care vor asigura autonomie de peste 400 km.

In timp ce cresterea autonomiei este promitatoare, ce se intampla cu retelele de incarcare?

Cu un parc de peste 1,5 milioane de autovehicule electrice la sfarsitul anului 2017, nu este o surpiza ca cele mai multe statii publice (213.903) si private (231.820) de incarcare sunt in China. Este semnificativ ca anul trecut s-au dat in functiune mai mult de 6.000 statii pe luna si ritmul inaugurarilor de statii noi va creste pe parcursul anilor 2018 si 2019.

In SUA, cele 16.541 de statii publice inventariate la nivelul anului 2017, au 45.225 puncte de incarcare, dar majoritatea incarcarilor (peste 90%) se produc acasa sau la locul de munca. De altfel, in SUA automobilele electrice parcurg cei mai multi kilometri pentru naveta zilnica intre locuintele din suburbii si serviciu.

Cele mai active firme pe piata retelelor de incarcare sunt Tesla si Electrify America, cu o poveste extrem de interesanta.

De la inceputul anului 2018, Tesla a adaugat 121 statii de incarcare, adica aproape una pe zi, la reteaua globala de 1.229 statii supercharger cu 9.623 puncte de incarcare.

De obicei, o statie are 10-12 puncte de incarcare. Cele mai mari statii au in SUA cate 40 “pompe de electroni” (se gasesc in California), iar in China cate 50 puncte de incarcare.

In prezent, Tesla este singurul producator de automobile electrice cu o retea proprie de incarcare globala, dar Porsche intentioneaza sa urmeze exemplul, construind o retea proprie de 500 de statii in SUA, odata cu lansarea primului model electric Mission E.

Electrify America este o firma nascuta din scandalul Dieselgate, prin care Grupul Volkswagen a fost constrans sa isi ispaseasca o parte din pacatele ecologice comise in SUA, investind in retele de incarcare si educatie ecologica. Planurile amanuntite, locatia statiilor de incarcare si etapizarea investitiilor ce depasesc 2 miliarde de dolari se gasesc aici.

Despre retelele de incarcare in Europa, in special efortul national din Suedia si Norvegia, am mai relatat in articole despre progresul spectaculos al electrificarii transportului rutier in tarile scandinave si cu ocazia inaugurarii primei statii Ionity in Germania. Harta viitoarelor statii de incarcare Ionity si planificarii lansarii lor pana in 2020 o gasiti aici.

Un alt proiect ambitios finantat de o asociatie de producatori europeni este “Ultra E”, ce intentioneaza sa construiasca statii de 350 kW de-a lungul culoarului de transport european Olanda – Belgia – Germania – Austria.

In prezent nu exista automobile capabile sa absoarba 350 kW, cele mai performante fiind modele Tesla cu 120 kW la incarcare, dar unele modele incepand din 2019 vor avea aceasta capacitate de incarcare rapida, care adauga 300 km de autonomie in aproximativ 20 minute.

Al treilea proiect de anvergura europeana, anuntat la inceputul anului de firma olandeza Allego (partener si in reteaua “Ultra E”) va consta din 322 statii ultra rapide de 350kW. Denumit pe drept cuvant MEGA-E, proiectul este cofinantat impreuna cu firma finlandeza Fortum si Comunitatea Europeana si este in cautare de noi parteneri.

Toate bune si frumoase, dar ce se intampla in Romania?

Aflam din rubrica de stiri publicata aici ca reteaua Renovatio e-charge se va extinde in urmatorii trei ani cu “53 de statii de incarcare rapida (50 kW DC) si 3 statii ultra-rapida (150-350 kW DC), compatibile cu toate tipurile de vehicule electrice, in peste 25 de locatii”.

Harta cu adresele punctelor de incarcare existenta poate fi gasita aici.

Detalii despre proiectul si locatiile statiilor finantate de guvern pot fi gasite aici.

Harta retelei EV connect o gasiti aici.

Pe langa Kaufland si Lidl, tot mai multe retelea comerciale au inteles avantajul instalarii unor statii de incarcare pentru masini electrice in parcare. Informatii gasiti aici si aici.

De asemenea, unele retele de combustibil clasice, “benzinarii”, au decis sa instaleze statii de incarcare pentru masini electrice. Mai multe detalii gasiti aici si aici.

Mai multe initiative laudabile vin si din partea primariilor din Bucuresti, Cluj, Resita, Timisoara, Sibiu si Suceava.

Departe de a fi epuizat tot ce se intampla in Romania, link-urile de mai sus incearca sa arunce o lumina favorabila asupra dezvoltarii rapide a retelei de incarcare prin partenariate privat-public-agenti comerciali, in majoritatea oraselor din tara.

Folosind aplicatia gratuita PlugShare sau altele asemanatoare, puteti afla locatia majoritatii statiilor din Romania si de pretutindeni in lume.

Distribuie acest articol!